تاثیر تزریق داخل نسجی بوپیواکائین در کاهش درد، تهوع و استفراغ بعد از عمل سزارین در بیماران تحت بی حسی نخاعی

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
تزریق داخل سنجی بیحس کننده های موضعی جهت تسکین درد بعد از جراحی در چندین مطالعه موثر بوده است ولی بعضی مطالعات نیز فواید آن را رد میکنند تاثیر تزریق داخل نسجی بوپیواکائین در پرده صفاق، فاشیا و بافت زیر جلدی در میزان درد، مصرف مسکن، تهوع و استفراغ بعد از جراحی سزارین در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفته است.
روش کار
طی یک کارآزمایی بالینی دوسوکور 50 زن کاندید عمل سزارین از طریق بیحسی نخاعی بطور تصادفی به یکی از دو گروه مداخله و دارونما تخصیص یافتند. گروه مداخله (n=25) تحت تزریق 20 میلی لیتر محلول بوپیواکائین %0.25 و گروه دارونما (n=25) تحت تزریق همین حجم نرمال سالین %0.9 در پرده صفاقی احشایی و محیطی، فاشیا و بافت زیر جلدی جدار شکم قرار گرفتند. سپس دو گروه از نظر میزان درد براساس شاخص چشمی نمره دهی (VAS) و نیاز به مسکن در ریکاوری و 2، 4، 8، 16 و 24 ساعت پس از عمل و نیز مقدار مسکن مصرفی طی 24 ساعت پس از عمل، میزان تهوع و استفراغ حین عمل، در خاتمه عمل و طی 24 ساعت پس از عمل و میزان رضایت کلی با یکدیگر مقایسه شدند.
نتایج
میانگین نمره درد تنها در اندازه گیری ساعت 4 پس از عمل در گروه مداخله بطور معنی دار کمتر از گروه دارونما بود 2.7± 1.9) در برابر 4± 2.5 (p=0.042. %24 از گروه مداخله و %12 از گروه دارونما نیاز به مسکن نداشتند در مقابل به ترتیب %20 و %52 از بیماران گروه مداخله و دارونما حداکثر دوبار طی 24 ساعت مسکن درخواست نمودند (p=0.07). میانگین مقدار مسکن مصرفی طی 24 ساعت در دو گروه اختلاف معنی دار آماری داشت 48 ±33.8) میلی گرم در گروه مداخله در برابر 70± 35.3 میلی گرم در گروه دارونما، (p=0.029. میزان فراوانی حالت تهوع در گروه دارونما بطور معنی دار بیشتر از گروه مداخله بود)به ترتیب %64 در برابر %36، (p=0.048. میزان فراوانی استفراغ در دو گروه از نظر آماری تفاوت معنی دار نداشت %76 از گروه مداخله و %60 از گروه دارونما رضایت کلی را اظهار نمودند اما این اختلاف فاقد اهمیت آماری بود.
نتیجه نهایی: تزریق داخل نسجی بوپیواکائین حین عمل سزارین نیاز به مصرف مسکن را طی 24 ساعت پس از عمل کاهش داده و تعداد دفعات بروز تهوع را نیز کم می کند. مقدار درد در زمان حداکثر اثر دارو یعنی 4 ساعت پس از مصرف، کاهش چشمگیر نشان می دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
18
لینک کوتاه:
magiran.com/p350807 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!