اثرات تابش امواج الکترومغناطیس ضعیف بر غدد تناسلی و باروری موش ماده

پیام:
چکیده:
مقدمه
کاربرد و گسترش روز افزون وسایل و لوازم خانگی مولد میدان الکترومغناطیسی (یخچال، کامپیوتر، تلویزیون و...) باعث توجه فراوان مراکز تحقیقاتی نظیر سازمان بهداشت جهانی به بررسی اثرات زیان بار آن بر سلامتی انسان شده است. در این مطالعه اثرات تابش امواج الکترومغناطیسی ضعیف بر غدد تناسلی و باروری موش ماده بررسی شده است.
روش کار
در این پژوهش تجربی با طراحی یک سیستم مولد میدان الکترومغناطیسی با شدت 15 گاوس به بررسی اثرات امواج مذکور بر غدد تناسلی و باروری موش ماده نژاد Balb/C پرداخته شده است. برای انجام کار موش های ماده باکره بالغ به مدت چهار روز و هر روز شش ساعت در سیستم مذکور تحت تاثیر امواج قرار داده شدند و تغییرات سطوح هورمونی FSH، LH، استرادیول و پروژسترون به روش رادیوایمنواسی بررسی و نیز به کمک مطالعات میکروسکوپی نوری و الکترونی گذاره، ساختار و فراساختار تخمدان ها و تعداد و انواع فولیکول های تخمدانی در موش های ماده تیماری و موش های ماده بالغ نسل اول، مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج
یافته های حاصل نشان داد، میدان الکترومغناطیسی با شدت 15 گاوس بر وزن و اندازه تخمدان ها در موش های ماده تیمار شده و فرزندان نسل اول تغییرات معنی دار ایجاد ننمود. لیکن مطالعه آماری تعداد فولیکول های تخمدانی افزایش معنی داری را در موش های ماده تیماری نشان داد (P<0.05). بررسی میکروگراف های تهیه شده بیان گر هتروکروماتینی شدن شدید اووسیت ها و سلول های فولیکولر، افزایش پلی زوم و تجمع میتوکندری ها و شکاف دار شدن هسته ها بود. هم چنین کاهش مقادیر FSH، LH و کاهش درصد موفقیت جفت گیری از دیگر نتایج بود.
نتیجه گیری
یافته های حاصل از این پژوهش بیان گر تاثیرگذاری میدان های الکترومغناطیسی بر ساختار غدد تناسلی، افزایش تعداد فولیکول های تخمدانی و تاثیر بر سیستم آندوکرین و نیز کاهش باروری می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p357397 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!