فراوانی انواع مختلف سرطان های پوستی در بیمارستان قائم (عج) مشهد طی سالهای 74-1354: مطالعه ای مقطعی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
شایع ترین بدخیمی در دنیا سرطان پوست است که به جز نوع ملانوم آن که میزان مرگ بالایی دارد، بقیه دارای عوارض بالا و مرگ و میر پایینی هستند. در دهه های اخیر، بروز سرطان پوست افزایش پیدا کرده است. این مطالعه با هدف تعیین فراوانی و شاخص های جمعیت شناختی سرطان پوست در بیمارستان قائم مشهد بین سال های 1354 تا 1374 صورت گرفته است.
روش اجرا: این مطالعه مقطعی به روش متکی بر داده های موجود Existing data study صورت پذیرفت. تمامی پرونده های بخش آسیب شناسی بیمارستان قائم مشهد بین سال های 1354 تا 1374 بررسی شد و از پرونده هایی که با کد سرطان پوست مشخص شده بودند سن، جنس و محل گرفتاری استخراج و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
از 2786 مورد سرطان پوست ثبت شده 1606 مورد (%57.7) کارسینوم سلول بازال (BCC)، 562 مورد (%20.3) کارسینوم سلول سنگفرشی (SCC)، 122 مورد (%4.5) ملانوم بدخیم و 96 مورد (%3.5) متاستاز به پوست، گزارش شده بود. نسبت BCC به SCC 2.85 به 1 بود. BCC، SCC و ملانوم در مردان شایع تر از زنان و به ترتیب با نسبت 6 به 1، 4 به 1 و 2 به 1 گزارش شده بود. بیش ترین موارد این بیماری ها در دهه ششم عمر اتفاق افتاده و میانگین سنی مبتلایان به سه نوع بیماری بالا به ترتیب 54، 56 و 53 سال بود. %93 تومورهای BCC و %74 موارد SCC در سر و گردن بودند و اندام تحتانی شایع ترین محل در ملانوم و سارکوم بود.
نتیجه گیری
فراوانی SCC و BCC و متاستازها با آمارهای ارایه شده از دیگر کشورها مطابقت داشت، ولی نسبت بروز ملانوم به سرطان های پوستی غیرملانومی نصف دیگر پژوهش ها بود. در این مطالعه میانگین سنی مبتلایان به BCC کم تر از دیگر مطالعه ها است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
28
لینک کوتاه:
magiran.com/p362360 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!