مطالعه دوگانگی جنسی در فعالیت آنزیمی جفت در موش کوچک (آنزیم فسفاتاز قلیایی)

پیام:
چکیده:
هدف
جنبه هایی از دوگانگی جنسی در اندام های مختلف پستانداران توسط محققین مطالعه شده ولی در مورد دو گانگی جفت مطالعه ای انجام نشده بود. لذا به این منظور دو گانگی جنسی در فعالیت آنزیم فسفاتاز قلیایی (ALP) جفت در پستانداران (موش کوچک نژاد استرالیایی) مورد مطالعه قرار گرفت. این آنزیم از گستردگی عمل بسیاری برخوردار است.
مواد و روش کار
به این منظور 75 موش مادر حامله در سه گروه دسته بندی شدند: گروه اول شامل 15 موش حامله برای بررسی های اولیه و انتخاب روش های مناسب، گروه دوم شامل 30 موش مادر حامله برای بررسی طی روزهای دهم تا چهاردهم حاملگی و گروه سوم شامل 30 موش مادر حامله برای بررسی طی روزهای پانزدهم تا نوزدهم حاملگی. هر روز شش موش مادر حامله انتخاب و پس از تشریح شکم و رحم حیوان، از هر شاخه رحمی دو جنین و جفت آن ها (در گروه سوم یک جنین نر و یک ماده) خارج شده و فعالیت ALP در جنین و جفت آن مورد سنجش قرار گرفت. در هر مورد سه تست تکرار انجام شد.
نتایج
در پایان اجرای طرح و تحلیل آماری نتایج، بین سطح فعالیت آنزیمی و الگوی تکوینی فعالیت آنزیم در جفت نر و جفت ماده تفاوت معنی داری (005/0?P) دیده شد.
نتیجه گیری
به نظر می رسد فعالیت آنزیمی ALP جفت – به عنوان معیاری از فعالیت فیزیولوژیکی جفت – از دو گانگی جنسی برخوردار است، که در علوم پایه از جنبه تکوینی و در علوم پزشکی از جنبه کاربردی باید مورد توجه قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
113
لینک کوتاه:
magiran.com/p364324 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!