بررسی تاثیر غیر فعال سازی برگشت پذیر هسته مرکزی آمیگدال در موشهای نر با پر فشاری خون

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سیستم رنین آنژیوتانسین مغزی دارای نقش مهمی در تنظیم عملکرد قلبی - عروقی است. هدف مطالعه حاضر تعیین اثرات غیر فعال سازی برگشت پذیر هسته مرکزی آمیگدال در موش های با فشار خون طبیعی و موش های با پر فشاری خون کلیوی است.
روش بررسی
دو گروه 6 تایی از موش های نر با فشار خون طبیعی برای این مطالعه انتخاب شدند. در یک گروه از موش ها به روش گلدبلاتی پر فشاری خون کلیوی ایجاد شد و در گروه دیگر عمل جراحی مشابهی صورت گرفت ولی گیره نقره ای روی شریان کلیوی چپ آنها نصب نشد. پس از شش هفته آزمایشات روی موش های بیهوش شده با یورتان (mg/kg 1.5) انجام گرفت. برای انجام غیر فعال سازی برگشت پذیر دو طرفه در هسته مرکزی آمیگدال با استفاده از دستگاه استرئوتاکسی کانول گذاری دو طرفه صورت گرفت و سپس داروی لیدوکائین 2% (یک میکرو لیتر) از طریق این کانول ها به داخل هسته های مرکزی آمیگدال تزریق گردید. فشار متوسط شریانی به طور مستقیم از طریق کانول گذاری در داخل شریان رانی قبل از تزریق لیدوکائین و در زمان های 40،20،10،5 و 60 دقیقه پس از تزریق اندازه گیری شد، درصد تغییرات در مقایسه با مقدار اولیه (پایه) تعیین گردید.
یافته ها
نتایج نشان داد که غیر فعال سازی برگشت پذیر در گروه با فشار خون طبیعی موجب افزایش معنی داری در درصد تغییرات فشار متوسط شریانی در زمان 5 دقیقه پس از تزریق لیدوکائین شد (p<0.05). البته اختلاف معنی داری بین درصد تغییرات فشار خون شریانی در زمان های مختلف قبل و بعد از تزریق در گروه پر فشاری خون کلیوی مشاهده نگردید.
نتیجه گیری
این مطالعه مشخص می کند که تغییر در فعالیت هسته مرکزی آمیگدال در جریان القا پر فشاری خون کلیوی ناشی از تغییر در فعالیت سیستم رنین آنژیوتانسین مغزی است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
6
لینک کوتاه:
magiran.com/p365581 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!