بررسی شیوع سپتی سمی نوزادان و تعیین مقاومت دارویی نسبت به آنتی بیوتیکها در بیمارستان بعثت سنندج درسال 1383

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سپتی سمی یکی از مهمترین بیماری های دوره نوزادی است که در نتیجه عواقب ناشی از عفونت ایجاد می شود. معیار اصلی تشخیص آن کشت یکی از مایعات بدن از جمله کشت خون است. هدف این مطالعه تعیین شیوع این بیماری و سنجش میزان حساسیت عوامل ایجاد کننده آن به آنتی بیوتیک ها در بخش نوزادان بیمارستان بعثت سنندج در سال 83 می باشد.
روش بررسی
این مطالعه توصیفی بوده و برای تمام نوزادان بستری در بخش، کشت خون انجام شد و علاوه بر این برای نوزادانی که طبق نظر پزشک متخصص نوزادان مشکوک به سپسیس بودند پرسشنامه ای حاوی اطلاعاتی از علایم بالینی شامل تب، هیپورفلکسی، هیپوترمی، سیانوز، دیستانسیون شکمی، تشنج، بی اشتهایی و زردی، کامل گردید و در نهایت تمام داده ها با استفاده از آمار توصیفی و نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
این تحقیق نشان داد که از 700 نمونه بررس شده 17.6% مشکوک به سپتی سمی بودند که از این تعداد 30% کشت خون مثبت جدا شد. شایعترین باکتری جدا شده استاف کواگولاز منفی و شایعترین علایم بالینی هیپورفلکسی، زردی و بی اشتهایی بودند. بیشترین حساسیت آنتی بیوتیکی در گرم منفی ها نسبت به سیپروفلوکساسین 100% و سفوتاکسیم 66.7% و در گرم مثبت ها به سفالوتین 43% و بیشترین مقاومت در گرم منفی ها به آمپی سیلین و سفالوتین هر کدام 100% و در گرم مثبت ها به اگزاسیلین 8.6 6% و کوتریموکسازول 62.9% بوده است. در این مطالعه همچنین میزان شیوع سپتی سمی در کسانی که کشت خون مثبت داشتند. 30% و میزان مرگ 4.9% بوده است.
نتیجه گیری
وجود علایم بالنی به تنهایی در تشخیص سپتی سمی نوزادان کافی نیست و آزمایش کشت خون در موارد مشکوک باید انجام گیرد. و با توجه به مقاومت بالای باکتری های جدا شده به آنتی بیوتیک های آمپی سیلین و سفالوتین در خواست کشت خون و آنتی بیوگرام می تواند در انتخاب داروی مناسب کمک نماید و سپیروفلو کساسین نمی تواند داروی انتخابی در درمان گرم منفی ها باشد. بنابراین برای کاهش بیشتر شیوع و مرگ و میر، استفاده از راهکارهای مناسب جهت مبارزه با میکروارگانیسم ها و عفونت های بیمارستان ضروری است و همچنین تجویز درست و به موقع آنتی بیوتیک توسط پزشک معالج جهت جلوگیری از مقاومت آنتی بیوتیکی موثر است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
26
لینک کوتاه:
magiran.com/p365583 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!