بررسی میزان شیوع انواع اجسام خارجی بینی، علائم و عوارض ناشی از آن در کودکان مراجعه کننده به بیمارستان توحید سنندج در سالهای 84-80

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
قرار دادن جسم خارجی در حفره بینی و گیرکردن آن در بینی یکی از حوادث و تجربه های ناگوار دوران ابتدای کودکی است. این مطالعه با هدف بررسی انواع اجسام خارجی بینی، عوارض و علایم آنها در کودکان مراجعه کننده به بیمارستان توحید سنندج در خلال سال های 1380 تا 1384 انجام شد.
روش بررسی
این مطالعه یک مطالعه توصیفی آینده نگر، و جامعه آماری آن کلیه کودکان مراجعه کننده به بیمارستان توحید سنندج با شکایت جسم خارجی بینی بود. حجم نمونه 196 مورد و روش نمونه گیری سرشماری بود. کلیه موارد با شکایت جسم خارجی بینی مراجعه کننده به اورژانس و درمانگاه ENT بیمارستان توحید در خلال سال های 80 تا 84 وارد مطالعه شدند. داده های مورد نیاز و اقدامات انجام شده از طریق پرسشنامه و مراجعه به پرونده در موارد بستری اخذ و با استفاده از آمار توصیفی و نرم افزار آماری SPSS. Win مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
جمعا در مدت زمان مطالعه 196 مورد کودک با جسم خارجی بینی دیده شد که در رده سنی زیر یکسال تا 10 سالگی با میانگین سنی 3 سال قرار داشتند. از جامعه مورد مطالعه 57.1% پسر و 42.9% دختر بودند. 64.3% از اجسام خارجی در طرف راست و 35.2% در طرف چپ قرار داشتند و در یک مورد نیز جسم خارجی دو طرفه وجود داشت (0.5%). شایعترین اجسام خارجی مشاهده شده به ترتیب شامل حبوبات (16.8%)، قطعات اسباب بازی (14.8%)، و دستمال کاغذی (13.3%) بود. خارج سازی اجسام در 71.4% طی 48 ساعت اول و 28.6% بعد از 48 ساعت اول تا چند ماه بعد انجام شد. بیشترین علایم بالینی مشاهده شده شامل ترشح چرکی یکطرفه بینی (32.9%)، انسداد بینی (22.2%)، تنفس بد بو (13.3%)، خونریزی بینی (10.1%)، سرفه مزمن (9.5%)، تنفس دهانی (6.3%) و عطسه (5.7%) بود. شیوع عوارض دیده شده به ترتیب شامل وستیبولیت (38.3%)، سینوزیت (28.3%)، رینیت آتروفیک موضعی و crusting مقاوم (16.7%)، رینولیت (5%)، اوتیت سروز مدیا (3.3%)، چسبندگی و استنوز داخل بینی (3.3%)، پرفوراسیون سپتوم بینی (1.7%)، بینی زینی شکل و تغییر شکل بینی (1.7%) و نسج گرانولاسیون (1.7%) بود.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج مطالعه شیوع کلی انواع اجسام خارجی با مطالعات مشابه هماهنگ بود. همچنین لزوم آموزش و اطلاع رسانی جهت والدین در زمینه نحوه برخورد با اجسام خارجی بینی و عدم انجام تلاش برای خارج سازی در صورت عدم مشاهده کامل و در دسترس نبودن کامل جسم خارجی و همچنین باز آموزی پزشکان و پرسنل اورژانس در زمینه نحوه برخورد با این گونه بیماران ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
59
لینک کوتاه:
magiran.com/p365587 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!