معرفی یک مورد ابتلا به بیماری HTLV1 در استان کردستان

پیام:
چکیده:
HTLV1 یک رترو ویروس است که در حدود 10 تا20 میلیون نفر در جهان را آلوده نموده است. علیرغم شیوع بالای این بیماری به خصوص در مناطق آندمیک، بیماری مرتبط با HTLV1 تقریبا در 5% افراد آلوده اتفاق می افتد. ورود ویروس اغلب از طریق مادر به جنین یا نوزاد (از طریق جفت و هم از طریق تغذیه با شیر مادر) که راه دوم از اهمیت بیشتری برخوردار است. راه دیگر انتقال از طریق جنسی به خصوص از مرد به زن و راه سوم از طریق ترانسفیوژن و IDU (PARENTRAL) می باشد.
در کشور ایران اولین بار در سال 1370در شمال شرقی استان خراسان به عنوان منطقه آندمیک شناخته شده همچنین بیماری از تهران، گرگان، و خوزستان گزارش شده ولی تاکنون از استان کردستان بیماری گزارش نشده بود بیمار مورد نظر دختر 28 ساله ای با علایم غیر معمول همچون ضعف حرکتی اندام های تحتانی از 8 سال پیش که تدریجا اندام های فوقانی را درگیر کرده بود، به اضافه پارستزی هر چهار اندام و تکرر ادرار بود. در معاینه کوادری پارزی اسپاستیک، هیپررفلکسی هر چهار اندام، پلانتار اکستانسور دو طرفه و کلونوس دو طرفه همراه با اختلال حسی دو طرفه در اندام ها وجود داشت. بررسی های پاراکلنیک شامل MRI و بررسی های آزمایشگاهی و تست پتانسیل برانگیخته بینایی (VEP) نرمال بوده (بجز یک یافته غیر اختصاصی در MRI). بیمار به مدت 8 سال تحت درمان با تشخیص M.S بوده که در نهایت جهت بیمار تست آنتی بادی HTLV1 سرم درخواست می شود که نتیجه مثبت بوده و بیمار با تشخیص بیماری HTLV1 بستری و تحت درمان قرار می گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
65
لینک کوتاه:
magiran.com/p365588 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!