استرس اکسیداتیو و تغییرات هیستولوژی کلیه در نفروتوکسیسیتی ناشی از جنتامایسین: اثر ویتامین های آنتی اکسیدان

چکیده:
زمینه و هدف
در مطالعات اخیر مکانیسم های متعددی برای نفروتوکسیسیتی جنتامایسین ذکر شده است. از آنجایی که برخی مطالعات متابولیت های فعال اکسیژن را در سمیت کلیوی ناشی از جنتامایسین دخیل دانسته اند، لذا در این مطالعه اثر تجویز ویتامین های آنتی اکسیدان در کلیه ایزوله In situ موش صحرایی در نفروتوکسیسیتی جنتا ما یسین مورد بررسی قرار گرفته است.
روش بررسی
موش های صحرایی در 5 گروه 7 تایی قرار گرفتند: 1) گروه کنترل که کلیه ها با محلول تیرود پرفیوژه شدند. 2) گروه جنتا ما یسین که دوز 200 mg/L آن به محلول تیرود اضافه شد. در گروه های بعدی نیز جنتامایسین با دوز ذکر شده به محلول تیرود اضافه گردید. 3) گروه ویتامین C که دوز 100 mg/L آن به محلول تیرود اضافه شد و به مدت 3 روز نیز با غلظت 200 mg/L به آب آشامیدنی موش ها اضافه گردید. 4) گروه ویتامین E که 12 ساعت قبل از انجام آزمایش با دوز 100 mg/100g BW به موش ها تزریق گردید. 5) گروه ویتامین C + E که ویتامین ها به طور توام مورد استفاده قرار گرفتند. نفروتو کسیسیتی ناشی از جنتا ما یسین توسط افزایش فعالیت آنزیم –N استیل بتا –D گلوکز آمینیداز (NAG) در ادرار و وضعیت آنتی اکسیدانی بافت توسط تغییرات غلظت سوپر اکسید دسموتاز (SOD) در بافت کلیه نسبت به گروه کنترل مشخص گردید. همچنین بررسی بافت شناسی با میکروسکوپ نوری بر روی مقاطع بافتی کلیه ها انجام شد.
یافته ها
مصرف ویتامین C موجب مهار افزایش فعالیت آنزیم ادراری ذکر شده در دقایق 60 و 75 پرفیوژن گردید، اما در SOD نسبت به گروه جنتامایسین تغییری ایجاد نکرد. تزریق ویتامین E موجب کاهش آزاد سازی NAG به ادرار گردید، اما در غلظت SOD نسبت به گروه جنتامایسین تغییری مشاهده نگردید. مصرف توام ویتامین E و C موجب ممانعت بیشتری از رهایش آنزیم ادراری شده و همچنین موجب مهار کاهش غلظت SOD ناشی از جنتا ما یسین گردید. همچنین بررسی های بافت شناسی اثرات مفید ویتامین ها را تایید نمود.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج این مطالعه مصرف ویتامین E و C موجب کاهش سمیت کلیوی ناشی از مصرف جنتا ما یسین شده و تجویز توام آنها کاهش بیشتری در سمیت کلیوی این دارو ایجاد می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
15
لینک کوتاه:
magiran.com/p369751 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!