سطح سرمی Inhibin در سندرم تخمدان پلی کیستیک

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، شایع ترین آندو کرینوپاتی در زنان و شایع ترین علت نازایی، ناشی از عدم تخمک گذاری می باشد. ترشح نا کافی FSH محتمل ترین علت عدم تخمک گذاری در این سندرم می باشد. Inhibin هورمون گلیکوپروتیینی است که توسط سلولهای گرانولوزا و تکای تخمدان ترشح شده و باعث مهار FSH می شود. در مورد نقش Inhibin در این بیماران اختلاف نظر وجود دارد، لذا، در این مطالعه بر آن شدیم که سطح سرمی Inhibin را در زنان مبتلا به این سندرم با زنان سالم مقایسه کنیم.
روش بررسی
طی یک مطالعه مورد، شاهد، 41 زن مبتلا به PCOS از بین زنان مراجعه کننده به درمانگاه فوق تخصصی غدد یا درمانگاه تخصصی زنان بیمارستان دکتر شریعتی و 44 زن سالم با سیکل قاعدگی طبیعی که در طیف سنی 40- 15 سال بودند، انتخاب شدند. در کلیه بیماران و گروه شاهد شرح حال مناسب اخذ و معاینه بالینی صورت گرفت و نمونه خون وریدی، در ساعات اولیه صبح، جهت اندازه گیری Inhibin گرفته شد. جهت بررسی آماری از آزمون Mann- whitney استفاده شد.
یافته ها
میانگین سنی در افراد مبتلا به PCOS، 23.6±5.3 سال و در گروه شاهد 23.1±3.9 سال بود و از نظر سنی تفاوت آماری معنی داری بین دو گروه وجود نداشت. میانگین BMI در افراد مبتلا به PCOS 25.07±5.45 کیلوگرم بر متر مربع و در گروه شاهد 21.33±2.46 بود و از این نظر اختلاف آماری معنی دار بین دو گروه وجود داشت. (P<0.001).
میانگین غلظت سرمی Inhibin در زنان PCOS،1.62±1.23 (واحد در میلی لیتر) و درافراد گروه شاهد2.26±2.26 بود که تفاوت دو گروه ازنظرآماری معنی دارنبود.
نتیجه گیری
سطح Inhibin در بیماران مبتلا به PCOS تفاوت معنی داری با زنان سالم ندارد و نمی تواند به عنوان آزمون معمول جهت غربالگری این بیماران به کار رود. مطالعات بیشتر در مورد نقش احتمالی Inhibin در این افراد با اندازه گیری زیر واحد های آن، شامل Inhibin A و Inhibin B توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
66
لینک کوتاه:
magiran.com/p369756 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!