میزان هماتوکریت مادر و خطر زایمان زودرس و وزن کم زمان تولد

چکیده:
زمینه و هدف
هدف این مطالعه، بررسی رابطه بین مشخصات مادری با تکیه بر وضعیت هماتولوژیک و خطر زایمان زودرس و وزن کم زمان تولد نوزاد در زنان حامله می باشد.
روش بررسی
در یک مطالعه هم گروهی، مشخصات مادری 1500 زن باردار شامل سن، قد، وزن و شاخص توده بدنی و میزان هموگلوبین و هماتوکریت ثبت گردید. بیماران بر اساس شاخص های اصلی سرنوشت حاملگی شامل سن حاملگی، زمان زایمان و وزن زمان تولد نوزاد پی گیری شدند. از روش آماری رگرسیون لجستیک برای تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده شد.
یافته ها
کم خونی شدید (هماتوکریت? %25)، باعث افزایش خطر زایمان زودرس (سن حاملگی زمان زایمان < 37 هفته) با میزان خطر نسبی (Odds Ratio) 3.6 با فاصله اطمینان 95%، 8.7-1.5 و وزن کم زمان تولد (وزن کمتر از 2500 گرم) با میزان خطر نسبی 1.8 با فاصله اطمینان 95؛ 4- 0.9 بود. مقادیر بالای هماتوکریت (هماتوکریت >40%) با افزایش خطر وزن کم زمان تولد و زایمان زودرس همراه نبود. زنان جوان کمتر از 19 سال با میزان خطر نسبی 2.2 با فاصله اطمینان 95%؛ 4.1- 1.2، زنان با قد کوتاه (کمتر از 145 سانتی متر) با میزان خطر نسبی 4.4 با فاصله اطمینان 95%؛ 8.9- 2.1؛ زنان با شاخص توده بدنی کم (کمتر از 21 کیلو گرم بر متر مربع) با میزان خطر نسبی 2.7 با فاصله اطمینان 95%؛ 4.3- 1.7 به طور مشخصی افزایش خطر زایمان تولد نوزاد با وزن کم را داشتند.
نتیجه گیری
کم خونی به ویژه در سه ماهه اول حاملگی به طور مشخصی با سرنوشت بد حاملگی همراه است. مادران با سن کم، قد کوتاه و شاخص توده بدنی پایین در خطر تولد نوزاد با وزن کم می باشند. اصلاح کم خونی و بهبود وضعیت تغذیه ای و پیشگیری از حاملگی در سنین کمتر از 18 سال می تواند سلامت نوزادان این مادران را ارتقا دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
87
لینک کوتاه:
magiran.com/p369807 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!