کاربرد Penbactam خوراکی در درمان سینوزیت حاد باکتریال: کارآزمایی بالینی تصادفی در بیمارستان امیراعلم 83-1382

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سینوزیت حاد باکتریال یکی از علل شایع مراجعه بیماران به پزشک است. رژیم های آنتی بیوتیکی متنوعی برای درمان این بیماری تجویز می شوند که گاه نه تنها اثر بخشی کافی و مناسب ندارند، بلکه سبب بروز عوارض جانبی نیز می گردند.
آنتی بیوتیک Penbactam® (آمپی سیلین سولباکتام یا sultamicillin) یک داروی وسیع الطیف و کم عارضه است. در این تحقیق برای اولین بار در ایران، فرم خوراکی این دارو برای درمان بیماران مبتلا به سینوزیت حاد باکتریال تجویز شد.
روش بررسی
در این مطالعه RCT (کار آزمایی بالینی تصادفی) که طی مدت 6 ماه در بیمارستان امیر اعلم انجام شد، بیماران مبتلا به سینوزیت حاد باکتریال به صورت تصادفی در یک گروه با Penbactam® خوراکی به میزان 375 میلی گرم دو بار در روز به مدت 10 روز تحت درمان قرار گرفتند. در هر دو گروه میزان پاسخ دهی، عوارض دارویی در حین درمان، انتهای درمان و یک هفته پس از تکمیل درمان ثبت گردید.
یافته ها
توزیع جنسی و میانگین سنی دو گروه مشابه بود. در گروه تحت درمان با Penbactam خوراکی، از 23 نفر، 19 نفر بهبودی بالینی (86.36 درصد) و 3 نفر شکست درمانی داشتند هم چنین به علت وقوع اسهال در یکی از بیماران (4.3 درصد)، دارو متوقف گردید. در گروهی که تحت درمان با کوآموکسی کلاو خوراکی قرار گرفتند؛ از 21 نفر، 18 نفر بهبودی بالینی (85.71 درصد) و 3 نفر شکست درمانی داشتند. عارضه جانبی در این گروه مشاهده نشد.
نتیجه گیری
با توجه به اثر بخشی مناسب و عوارض جانبی مختصر، Penbactam خوراکی می تواند جایگزین مناسبی برای داروی کوآموکسی کلاو در درمان سینوزیت حاد باکتریال باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
102
لینک کوتاه:
magiran.com/p369809 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!