رخداد سرطان در ایران، یک تخمین بین المللی

پیام:
چکیده:
در طی قرن گذشته رخداد بیماری ها به دلیل ارتقای سطح اقتصادی و اجتماعی جوامع و بالتبع تغییر عوامل خطرساز به طور جدی تغییر یافته است. کاهش میزان بروز بیماری عفونی و افزایش رخداد بیماری های غیر واگیر و حوادث، مهمترین وجه این تغییرات می باشد که به ویژه کشورهای در حال توسعه را تحت تاثیر قرار داده است. در حال حاضر سرطان ها دومین علت مرضی مرگ و میر در کشور می باشند. کنترل و کاهش بار این نوع از بیماری ها با تدوین و اجرای برنامه ملی کنترل سرطان امکان پذیر است، اما برای تدوین این برنامه دسترسی به اطلاعات معتبر و مستند ضروری است. این اطلاعات تنها از طریق ثبت سرطان حاصل می گردد. این مقاله به ارایه اطلاعات حاصل از ثبت جمعیتی سرطان در پنج استان کشور و نیز تخمین رخداد آن در کل کشور در GLOBOCAN به عنوان یک مرجع بین المللی بروز سرطان ها پرداخته است.
با استفاده از روش های آماری و تعیین میانگین ساده از بروز سرطان در استان های اردبیل، گلستان، مازندران، کرمان و کلان شهر تهران بر اساس سن و جنس بروز تخمین در سطح کشور تعیین گردید.
هر ساله دست کم 50820 مورد جدید سرطان در ایران رخ می دهد که 53% آنان را مردان تشکیل می دهند. میزان استاندارد شده سنی (ASR) برای مردان 116.8 و برای زنان 93.1 در هر صد هزار نفر می باشد.
پنج ناحیه اصلی درگیر بر اساس ASR در مردان، معده (26.1)، مری (17.6)، کولورکتال (2/8)، مثانه (8) و لوکمی (4.8) و در زنان پستان (17.1)، مری (14.4)، معده (11.1)، کولورکتال (6.7) و رحم (4.5) بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
48
لینک کوتاه:
magiran.com/p370416 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!