علل تب با منشا نامعلوم درکودکان 3 ماهه تا 14 ساله بستری در بیمارستان های دانشگاهی اهواز(82-1377)

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
تب با منشا نامعلوم (FUO) به تب مساوی یا بیش از 38.3 درجه سانتی گراد که به مدت 8 روز یا بیشتر طول کشیده و بر اساس تاریخچه و معاینه فیزیکی و بررسی های اولیه آزمایشگاهی، همچنان علت آن نامعلوم باقی مانده باشد، اطلاق می گردد. فراوانی بیماری های مختلفی که در کودکان به صورت FUO تظاهر می کنند، در هر منطقه جغرافیایی ممکن است متفاوت باشد. از آنجا که در منطقه ما هیچ گونه مطالعه ای در خصوص علل شایع FUO در کودکان انجام نشده بود، این مطالعه با هدف بررسی علل تب با منشا نامعلوم در کودکان صورت پذیرفت.
مواد و روش ها
این مطالعه به صورت گذشته نگر انجام شد و کلیه کودکان 3 ماهه تا 14 ساله ای که طی 6 سال (از سال 1377 تا 1382) به علت FUO در بخش های اطفال بیمارستان های ابوذر و گلستان شهر اهواز بستری شده بودند، بررسی شدند.
یافته ها
بیماران مورد مطالعه 35 نفر بودند و علل FUO در این بیماران به این ترتیب بود: بیماری های غفونی (34.28 درصد)، بیماری های بافت همبند (22.85 درصد)، بدخیمی ها (8.57 درصد) و سایر علل (5.73 درصد). در 28.57 درصد از موارد علت FUO در نهایت نا شناخته ماند. میزان مرگ و میر بیماران با FUO نیز 5 مورد (14.28 درصد) بود.
بحث: در مطالعه حاضر علل عمده FUO در کودکان به ترتیب فراوانی عبارت بودند از: بیماری های عفونی، بیماری های بافت همبند و بدخیمی ها که این نتایج با مطالعات دیگران مطابقت دارند. در مطالعات گوناگون، بیماری های عفونی که به صورت FUO تظاهر می کنند، متفاوت می باشند. در این مطالعه شایع ترین علت عفونی FUO، بیماری کالاآزار بود، بنابراین بایستی در ارزیابی کودکانی که در این منطقه با FUO مراجعه می کنند، بیماری کالاآزار مورد توجه قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
49
لینک کوتاه:
magiran.com/p371159 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!