مطالعه اثر Leukemia Inhibitory Factor بر روی تمایز و همانندسازی سلولهای بنیادی مزانشیمی در محیط کشت

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سلولهای مزانشیمی بنیادی که قابل استخراج از مغز قرمز استخوان در حیوانات بالغ بوده و سالها پیش شناسایی شده اند، توانایی همانندسازی و تمایز به سلولها متعددی نظیر سلولهای چربی، استخوانی، غضروفی و ماهیچه ای در شرایط خاص را دارا می باشد. این سلولها قابلیت چسبیدن، توانایی تشکیل کلونی و ایجاد سلولهای مشابه فیبروبلاستی را دارا هستند. به محض استخراج و کشت در محیط کشت آزمایشگاهی، این سلولها تمایل زیاد به تمایز یافتن داشته و وادار کردن آنها به همانند سازی جهت کاربرد در امور پزشکی و درمانی خیلی دشوار است. جهت وادار کردن این سلولها به همانند سازی در محیط کشت آزمایشگاهی و جلوگیری از تمایز ناخواسته آنها، تاثیر فاکتور (LIF) Leukemia Inhibitory Factor نو ترکیب در مراحل مختلف مورد مطالعه قرار گرفت. اثر فاکتور LIF بر روی سلولها بنیادی جنینی در وادار کردن آنها به همانندسازی، مشخص بوده ولی تاثیر آن بر روی سلولها مزانشیمی بنیادی بطور کامل مورد مطالعه قرار گرفت. اثر فاکتور LIF بر روی سلولها بنیادی جنینی در وادار کردن آنها به همانندسازی، مشخص بوده ولی تاثیر آن بر روی سلولها مزانشیمی بنیادی بطور کامل بررسی نشده است. همچنین در این مطالعه تاثیر پیری بر روی تعداد و رفتار سلولها مزانشیمی بنیادی بررسی گردید.
روش ها
مغز قرمز استخوان از موشهای جوان 2 ماهه نسبتا پیر 8 ماهه استخراج و در شرایط کاملا استریل در محیط کشت آلفا مینیموم اسنشیال مدیوم (aMEM) که حاوی فاکتور LIF با غلظت 1000 U/ml بود، کشت داده شد. تعداد کلونی های حاصل شده و نوع سلولها تشکیل دهنده آنها با استفاده از رنگ آمیزی های متیلن بلو و الکالین فسفاتاز در زیر میکروسکوپ نوری مطالعه و این سلولها با سلولها کنترل که در همان محیط کشت در غیاب LIF رشد داده بودند، مقایسه گردیدند. تاثیر پیری بر روی توانایی سلولهای بنیادی مزانشیمی در تکثیر و همانند سازی آنها با استفاده از سلولها بنیادی مزانشیمی استخراج شده از استخوان های موشهای پیر مورد مطالعه قرار گرفت.
یافته ها
تعداد سلولها بنیادی مزانشیمی در کشت اولیه حاوی فاکتور LIF با غلظت 1000 U/ml تفاوتی با سلولهای کنترل نشان نداده ولی این سلولها اکثرا الکالین فسفاتاز را بیان میکردند. حضور فاکتور LIF در محیط کشت اولیه، باعث افزایش معنی دار در تعداد کلونی ها و اندازه آنها در محیط کشت ثانویه گردید. تعداد و رفتار سلولهای مزانشیمی بنیادی استخراج شده از موشهای جوان و پیر تفاوتی نداشتند.
نتیجه گیری
فاکتور LIF باعث افزایش قابلیت همانند سازی و تقسیم سلولهای مزانشیمی میگردد. در حضور فاکتور LIF سلولهای بیشتر آلکالین فسفاتاز را بیان کرده و تمایل به تمایز یافتن در جهت سلولهای استیوبلاست را دارند. پیری تاثیر قابل توجهی در تعداد سلولهای بنیادی مزانشیمی و رفتار آنها نداشته است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
9
لینک کوتاه:
magiran.com/p375680 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!