رادیوایمونوسینتی گرافی از موش BALB/c ماده دارای تومور پستان پیوندی با استفاده از آنتی بادی منوکلونال PR81 نشاندار شده با تکنسیوم به روش مستقیم

پیام:
چکیده:
مقدمه
آنتی بادی های منوکلونال نشاندارشده با مواد رادیواکتیو بخصوص با تکنسیوم (99mTc) کاربرد وسیعی برای مطالعات تصویربرداری در پزشکی هسته ای پیدا کرده اند. آنتی بادی PR81 یک آنتی بادی منوکلونال موشی ضد ماک وان (anti-MUC1) بر علیه آدنوکارسینومای پستان انسان است. در این تحقیق پس از ارایه یک روش ساده، سریع و موثر برای نشاندارسازی PR81 با تکنسیوم به روش مستقیم و کنترل کیفی آن، به مطالعات رادیوایمونوسینتی گرافی روی مدل موشی دارای تومور پستان پیوندی پرداخته شده است.
مواد و روش ها
آنتی بادی PR81 با استفاده از 2- مرکاپتواتانل احیا و سپس با تکنسیوم با استفاده از متیلن دی فسفونات (MDP) بعنوان ترانس شلاتور نشاندار گردید. بازده نشاندارسازی با روش کروماتوگرافی لایه نازک آماده (ITLC) و میزان رادیوکلوئیدها از طریق الکتروفورز نیترات سلولز اندازه گیری گردیدند. پایداری برون تنی فرآورده نشاندارشده در سرم انسانی توسط روش کروماتوگرافی غربالی تعیین گردید. آزمایش یکنواختی (integrity) آنتی بادی نشاندارشده از طریق الکتروفورز پلی آکریلامید در حضور سدیم دودسیل سولفات (SDS-PAGE) انجام گردید. توانایی اتصال آنتی بادی PR81 نشاندارشده با سلول های MCF-7 با استفاده از روش اتصال سلولی (cell-binding assay) تعیین گردید. نحوه توزیع حیاتی فرآورده تولید شده در موش های BALB/c 4 و 24 ساعت پس از تزریق بررسی گردید. تصویربرداری از تومور در موش های BALB/c دارای تومور پستان 24 ساعت پس از تزریق انجام شد.
نتایج
بازده نشاندارسازی %94.2±2.3 و میزان رادیوکلوئیدها %2.5±1.7 بود. پایداری برون تنی فرآورده نشاندارشده در سرم تازه انسانی %70±5.7 پس از 24 ساعت بود. بررسی یکنواختی آنتی بادی نشاندارشده مشخص کرد که هیچگونه قطعه قطعه شدنی در اثر عملیات نشاندارسازی در آنتی بادی رخ نداده است. نتایج مطالعات اتصال سلولی نشان داد که آنتی بادی PR81 نشاندارشده قادر است برای اتصال به آنتی ژن های سطحی سلول های سرطانی MCF-7 با آنتی بادی نشاندارنشده PR81 رقابت نماید. مطالعه توزیع حیاتی فرآورده تولید شده در موش های BALB/c نشان داد که تجمع خاصی در بافت های حیاتی وجود ندارد. تصویربرداری از موش های BALB/c دارای تومور پستان نشان دهنده تجمع فرآورده در تومور بود.
بحث و نتیجه گیری
در این تحقیق ما توانستیم با استفاده از روش شوارتز (با کمی تغییرات) به بازده بیش از %90 در نشاندارسازی آنتی بادی PR81 با 99mTc و با پایداری بالا در سرم خون انسان دست پیدا کنیم. نتایج بدست آمده از تحقیق حاضر نشان می دهند که می توان فرآورده جدید را بعنوان یک کاندیدای امیدوارکننده جهت تصویربرداری از سرطان پستان انسان در پزشکی هسته ای در نظر گرفت که بدین منظور نیاز به مطالعات تکمیلی بیشتری وجود دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p376875 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!