بررسی ارتباط بین هیپرهموسیستئینمیا و آترواسکلروز در بیماران پیوند کلیه

پیام:
چکیده:
هدف
در مطالعه حاضر سطح پلاسمایی هموسیستین (tHcy) Total homocysteineو نقش آن به عنوان ریسک فاکتور آترواسکلروز در بیماران پیوند کلیه مورد ارزیابی قرار گرفت.
روش بررسی
در یک مطالعه بالینی کنترل - تصادفی (RCT) Random controlled clinical trial دو سوکور بر روی 60 بیمار پیوند کلیه با در نظر گرفتن شاخصهای خروج از طرح، غلظت پلاسمایی هموسیستیین ناشتا (tHcy)، فولیک اسید، ویتامین ب 12، نیتروژن اوره خون (BUN)، کراتینین (Cr)، قند خون و چربی های خون بعد از 12 ساعت ناشتا اندازه گیری گردید. آترواسکلروز اولیه به وسیله اندازه گیری ضخامت اینتیما - مدیای شریان کاروتید (IMT) بیماران توسط اولتراسوند داپلر ارزیابی شد.
یافته ها
tHcy پلاسما در بیماران پیوندی به طور معنی داری بیشتر از کنترل بود (μmol/lit 6.8 18.4± در مقابل μmol/lit 0.7 9.20±؛ p<0.0001). غلظت پلاسمایی فولات به طور معنی داری در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل کمتر (ng/ml 4.5 6.01±در مقابل ng/ml 2.9 9.5±، p<0.0001) و متوسطIMT به طور معنی داری در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بیشتر بود (mm ±0.17 0.84 در مقابل mm 0.05 0.55±،p<0.0001). با آنالیز univariate، مشاهده شد که میان سن (p<0.001)، طول مدت دیالیز (p<0.005) و مقادیر بالای هموسیستیین (p=0.01) با آترواسکلروز ارتباط وجود دارد.
نتیجه گیری
اندازه گیری ضخامت اینتیما - مدیای شریان کاروتید در بیماران پیوند کلیه به عنوان شاخص بررسی آترواسکلروز مناسب است و با توجه به یافته های این تحقیق به نظر می رسد که کمبود فولات (کوفاکتور اصلی متابولیسم هموسیستیین)، اصلی ترین علت هیپرهموسیستیینمیا در بیماران پیوندی باشد. همچنین سن و طول مدت دیالیز قبل از پیوند نقش اصلی در افزایش IMTدر این بیماران دارد و هیپرهموسیستیینمیا نیز در کنار ریسک فاکتورهای دیگر می تواند منجر به افزایش و تسریع روند آترواسکلروز در این بیماران گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
183
لینک کوتاه:
magiran.com/p381070 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!