بررسی اثر فیلترهای مستغرق همراه با ازن در تصفیه بیولوژیکی فاضلاب خانگی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
تصفیه فاضلاب به روش های گوناگون انجام می پذیرد. روش های متعارف مخصوص فاضلابها و پسابهایی می باشند که دارای مواد قابل تجزیه بیولوژیکی هستند. محدودیت های روش های متعارف (لجن فعال)، تو لید و انباشت لجن حاصل از تصفیه بیولوژیکی و عدم حذف کامل ترکیبات رنگی و بو دار، کربن آلی و نیترات است. کاربرد روش های تلفیقی در تصفیه فاضلاب خانگی و فاضلاب های سنگین و فوق سنگین، صنعت نفت و پساب های صنایع لبنی و کاغذ سازی به طور موفقیت آمیزی عمل نموده است. هدف این مطالعه بررسی روش تصفیه بیولوژیکی با بستر ثابت و تلفیق کردن فاز بیولوژیکی با یک اکسید کننده قوی (ازن) و مقایسه آن با روش های متعارف است.
روش بررسی
این تحقیق از نوع مطالعات کاربردی - تجربی است که با ساخت یک پایلوت (مدل آزمایشگاهی) تحقیقاتی و استفاده از بستر ثابت و ازن انجام شد. ابتدا داده ها و پارامترهای ورودی و خروجی فاضلاب خانگی (فاضلاب ورودی به تصفیه خانه شهرکرد) را مورد آزمایش قرار داده و پس از راه اندازی پایلوت طی دو مرحله بیولوژیکی تنها و بیولوژیکی و ازناسیون نتایج خروجی پایلوت مورد مطالعه قرار گرفت.
یافته ها
در این مطالعه مشخص شد که میانگبن COD (Chemical Oxygen Demand) فاضلاب ورودی پایلوت تحقیقاتی برابر با 541.2±171.3 میلی گرم بر لیتر و در خروجی پایلوت در مرحله اول برابر 226.6±194.4میلی گرم بر لیتر بود و در مرحله دوم به 64.1±26.6 میلی گرم بر لیتر رسید که اختلاف COD خروجی دو مرحله از نظر آماری معنی دار بود (p<0.05). همچنین میانگین BOD5 (Biological Oxygen Demand) فاضلاب ورودی برابر227.9±78.2 میلی گرم بر لیتر و در خروجی پایلوت در مرحله اول به 106.6±64.5 و در مرحله دوم به 55.8±30.4 میلی گرم بر لیتر رسید که مرحله دوم نسبت به مرحله اول کاهش جزیی را نشان داد (p>0.05). راندمان انتقال ازن به محیط آبی در این تحقیق بین 44-33% بدست آمد و میزان مصرف ازن به ازای هر گرم حذف COD بین 0.35 تا 0.75 میلی گرم بدست آمد.
نتیجه گیری
این فرآیند تصفیه قادر است غلظت آلاینده های خروجی فاضلاب خانگی را پایین تر از استانداردهای خروجی تخلیه پساب به محیط زیست برساند و با سایر روش های تصفیه فاضلاب رقابت کند و هزینه های مربوط به بی آب کردن و خشک کردن لجن را در اثر به حداقل رسانیدن تولید لجن و سطح مورد نیاز را کاسته و حتی به عنوان یک روش مقرون به صرفه اقتصادی عمل نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
17
لینک کوتاه:
magiran.com/p383327 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!