بررسی اثر برنامه غذایی محاسبه شده بر تغییرات وزنی بیماران تحت درمان با فیکساسیون بین فکی

چکیده:
هدف
کاهش وزن و عفونت، در بیماران درمان شده با فیکساسیون بین فکی (IMF) می بایستی مورد توجه قرار گیرند. به همین خاطر تعیین برنامه غذایی برای هر بیمار بر اساس میزان انرژی مورد نیاز و محتوای مواد مغذی ضروری بدن (قند، چربی، پروتئین، ویتامین و آب) برای پیشگیری از عفونت و جهت حفظ وزن، سلامت عمومی و حصول ترمیم لازم است. هدف این مطالعه، ارایه یک برنامه غذایی مناسب برای بیماران دارای IMF است.
روش بررسی
این مطالعه بر روی 36 بیمار (29 مرد و 7 زن با متوسط سنی 23.8±8 سال) که بدلیل شکستگی فک یا جراحی ارتوگناتیک به بیمارستانهای اهواز مراجعه نموده بودند، انجام شد. بر اساس اندیکاسیون جراحی، در مورد همه بیماران مدت چهار هفته IMF انجام شد. برای همه بیماران اندازه گیری قد و وزن قبل از عمل انجام شده و BMI هر بیمار محاسبه گردید و بر این اساس بیماران به سه گروه A] (دارای اضافه وزن)، B (وزن نرمال)، C (کم وزن) [تقسیم شدند. در دوران IMF، برای هر بیمار برنامه غذایی دارای کالری و مواد غذایی ضروری بدن او (با محاسبه REE از طریق فرمول Harris – Benedict) داده شد و بدقت پیگیری گردید. بر اساس این محاسبه، افراد مورد مطالعه روزانه 1600 تا 2219 کیلو کالری دریافت کردند. همه بیماران مجددا در هنگام بازکردن IMF، وزن شدند.
یافته ها
مقایسه وزن قبل و بعد از عمل گویای کاهش وزن کلی است.(بطور متوسط -1.61±3.5 کیلوگرم) اما نتایج در گروه ها با هم متفاوت بوده که به شرح زیر می باشد: گروه -5.3±2.2) A کیلوگرم) گروه -1.4±2.2) B کیلوگرم) گروه +1.6±1.8) C کیلوگرم)
نتیجه گیری
ارزیابی نتایج بدست آمده، نشان می دهد که تمایل کلی به کاهش وزن وجود دارد (در 61 درصد موارد) اما در گروه A به مراتب بیشتر و در گروه B کمتر است و این در حالی است که در گروه C، تمایل به افزایش وزن دیده می شود. با توجه به میانگین میزان کالری داده شده، یک برنامه غذایی 1900 کیلو کالری در اکثر موارد قابل توصیه است. ضمنا در تمام دوران درمان، در هیچ یک از بیماران مشکلاتی نظیر عفونت، جوش نخوردن استخوان و تهدید سلامت عمومی دیده نشد. لذا بنظر می رسد که تجویز برنامه غذایی محاسبه شده برای بیماران دارای IMF امری ضروری و سودمند است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
570
لینک کوتاه:
magiran.com/p388802 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!