بررسی رژیم غذایی دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی کردستان از نظر میزان دریافت انرژی؛ ماکرونوترینتها و ریز مغذی ها

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بررسی رژیم غذایی دانشجویان و عادات غذایی آنان برای سلامتی زمان تحصیل و پس از آن اهمیت فراوانی دارد. مطالعه حاضر به منظور ارزیابی میزان دریافت انرژی، ماکرونوترینتها و تعدادی از ریزمغذی ها در دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی کردستان در روزهای عادی و ماه رمضان و مقایسه آن با توصیه های تغذیه ای انجام گرفت.
روش بررسی
مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی بود که در شش ماهه آخر سال 1384 انجام شد و حجم نمونه در هر گروه 60 نفر دانشجوی دختر بود که به طور تصادفی انتخاب گردیدند؛ و به هریک از آنها پس از آموزشهای لازم؛ سه برگ پرسشنامه یادآمد 24 ساعته خوراک (24 hr Diet Recall) داده شد تا در سه موقعیت منزل؛ خوابگاه و ماه رمضان نسبت به تکمیل آن اقدام نمایند و در نهایت 174 پرسشنامه مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس میزان مواد مغذی دریافتی با استفاده از جدول ترکیبات مواد غذایی استخراج گردید. داده ها با استفاده از فرمولهای آمار توصیفی و همچنین آمار استنباطی (آنالیز واریانس) توسط نرم افزار SPSS تحلیل گردید.
یافته ها
میانگین انرژی دریافتی دانشجویان دختر بطور متوسط 2258 ± 823 کیلوکالری در روز و میانگین چربی تام و اسیدهای چرب غیر اشباع با چند باند دوگانه و کلسترول دریافتی روزانه، بترتیب 71.38 گرم و 7.26 گرم و 263.93 میلیگرم بوده است. مقدار پروتئین دریافتی دانشجویان دختر این دانشگاه بطور متوسط 84.89 گرم در روز بود. نتایج مطالعه نشان داد که دریافت برخی مواد مغذی و ویتامینها مانند کلسیم؛ روی و اسید فولیک کمتر از حداقل مورد نیاز بدن بوده است؛ ولی در مورد سایر مواد مغذی چنین کمبودی مشاهده نگردید. در خصوص مقایسه مواد مغذی دریافتی دانشجویان دختر در سه موقعیت خوابگاه؛ منزل و ماه رمضان؛ نتایج نشان داد که در اکثر موارد دانشجویان در منزل مواد مغذی بیشتری دریافت نموده اند که در برخی موارد مانند چربی و کلسترول تفاوت با p<0.05 معنی دار است.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج این مطالعه پیشنهاد می گردد مسوولین برنامه ریزی غذای دانشجویان برای رفع کمبودها؛ لبنیات و سبزیجات و میوه را در برنامه غذای آنان بگنجانند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
26
لینک کوتاه:
magiran.com/p391874 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!