بررسی نگرش و میزان آگاهی جامعه پزشکی شهر سنندج در مورد داروهای گیاهی و تجویز آنها

چکیده:
زمینه و هدف
طب گیاهی یکی از رایجترین روش های درمان در پزشکی تکمیلی یا غیر متعارف (alternative) می باشد. با توجه به روند روبه رشد استفاده از پزشکی غیر متعارف و طب گیاهی در جوامع مختلف، سنجش آگاهی قشرهای مختلف جامعه حائز اهمیت می باشد. لذا این مطالعه با هدف تعیین نگرش و میزان آگاهی جامعه پزشکی شهر سنندج در مورد داروهای گیاهی و تجویز آنها در سال 1380 انجام شد.
روش بررسی
این مطالعه یک مطالعه مشاهده ای و از نوع توصیفی- تحلیلی (cross sectional) بود. جامعه آماری شامل پزشکان، داروسازان، ماماها و دندانپزشکان مطب دار در شهر سنندج بود. روش انتخاب نمونه به صورت سرشماری با استفاده از لیست موجود در معاونت درمان، و حجم نمونه 284 نفر بود. جمع آوری داده ها توسط پرسشنامه کتبی انجام شد و تحلیل آنها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS. win و آزمون آماری x2 انجام گردید.
یافته ها
براساس نتایج این پژوهش 52.2 درصد جامعه آماری دارای نگرش مثبت نسبت به تجویز گیاهان دارویی بودند. 23.5 درصد از آگاهی ضعیف، %2.22 آگاهی متوسط، %37.2 آگاهی خوب و 16.7 درصد آگاهی بسیار خوب در زمینه داروهای گیاهی و تجویز آنها برخوردار بودند. %81.4 از جامعه مورد مطالعه اقدام به تجویز حداقل یکی از گیاهان دارویی نموده بودند. بین میزان آگاهی جامعه آماری و شغل رابطه مغنی داری وجود داشت، بطوریکه بیشترین آگاهی مربوط به داروسازان و کمترین آگاهی مربطو به ماماها بود (p=0.001). بین شغل و اقدام به تجویز داروهای گیاهی رابطه معنی داری وجود داشت (p=0.05). داروسازان با %94.1 و پزشکان عمومی با %81 بیشترین میزان تجویز را داشته اند.
نتیجه گیری
طبق یافته های این مطالعه، جامعه پزشکی شهر سنندج آگاهی متوسط و نگرش مثبتی نسبت به استفاده از گیاهان دارویی در درمان بیماران داشتند، لذا برگزاری کارگاه و سمینارها در جهت ارتقا سطح آگاهی جامعه پزشکی، گنجاندن موضوع طب سنتی در دروس دانشجویان پزشکی و همچنین تاسیس داروخانه گیاهی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
44
لینک کوتاه:
magiran.com/p391877 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!