بررسی اثرات آنتی بیوتیک های آمینوگلیکوزیدی (جنتامایسین و نئومایسین واسترپتومایسین) و فلوروکینولونی (افلوکساسین) بر اسپرماتوژنز در موش صحرایی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
داروهای جنتامایسین، نئومایسین، استرپتومایسین وافلوکساسین از دسته آنتی بیوتیک های خانواده آمینوگلیکوزیدی و فلوروکینولونی می باشند، که بر روی بیماری های حاصل از باکتری های گرم منفی و بیماری های عفونی دستگاه تناسلی- ادراری موثر بوده و در حال حاضر در بسیاری از کشورهای دنیا کاربرد درمانی دارند. انجام تحقیق فوق به منظور پی بردن به اثرات این داروها در طول دوره اسپرماتوژنز در موش صحرایی بوده است.
روش بررسی
بدین منظور، 50 سر موش صحرایی نژاد ویستار، به چهار گروه تحت مطالعه (n=40) و یک کنترل (n=10) تقسیم شدند. گروه های تحت مطالعه در مقایسه با گروه کنترل که فقط از حلال دارو (سرم سالین نرمال) به صورت تزریقی استفاده کرده بودند، روزانه به مدت 14 روز از داروهای جنتامایسین به میزان 5mg/kg تزریقی (داخل صفاقی) و نئومایسین به میزان 50mg/kg تزریقی (داخل صفاقی) و استرپتومایسین به میزان 40mg/kg (داخل صفاقی) و افلوکساسین به میزان 72 mg/kg به صورت محلول در آب آشامیدنی استفاده کردند. در روز چهاردهم از ناحیه اپیدیدیم (epididymis)، اسپرم ها جمع آوری و جهت آنالیز به آزمایشگاه ارجاع داده شد. از آزمون کای دو و ANOVA جهت آنالیز آماری داده ها استفاده گردید.
یافته ها
مشاهده با میکروسکوپ نوری نشان داد جمعیت اسپرم ها در تمامی گروه های تحت مطالعه نسبت به گروه کنترل بطور معنی داری کاهش یافته بود (P<0.001) بودند. همچنین میزان درصد قابلیت زیست اسپرم های در تمامی گروه های تحت مطالعه در مقایسه با گروه کنترل کاهش یافته بود (P<0.001). درصد تحرک اسپرم ها در تمامی گروه ها غیر از گروه مطالعه با افلوکساسین در مقایسه با گروه کنترل کاهش یافته بودند (P<0.05).
نتیجه گیری
از آنجا که افلوکساسین در مقایسه با سایر داروها، فقط دارای اثرات کاهنده بر روی جمعیت و درصد قابلیت زیست اسپرم ها بوده و بر روی درصد تحرک اسپرم ها دارای اثرات سوء استفاده نمی باشد، لذا احتمال می رود که این دارو دارای اثرات سوء کمتری بر سلامتی اسپرم باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
49
لینک کوتاه:
magiran.com/p392504 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!