مقایسه سطوح هوش هیجانی و رضامندی زناشویی و رابطه ساختاری آنها در زوجین ناسازگار و سازگار شهرستان ساری در سال 1383

چکیده:
سابقه و هدف
امروزه توجه به رابطه هیجان، شناخت و هم سازی بین آنها که در مفهوم نو ظهور هوش هیجانی ابعاد تازه ای به خود گرفته است، در هر دو حوزه مطالعات نظری و عملی جایگاه ویژه ای دارد. از حیطه های مرتبط با این موضوع، وارسی رابطه بین هوش هیجانی و سازگاری (رضامندی) زناشویی است. هدف اصلی مطالعه حاضر بررسی تفاوت سطوح هوش هیجانی و رضامندی زناشویی، و تعیین سطح رابطه معنی داری بین آنهاست.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر از نوع پژوهش توصیفی- تحلیلی است که به بررسی مقایسه ای سطوح هوش هیجانی و رضامندی زناشویی و رابطه بین آنها در دو گروه از همسران ناسازگار (25 زوج) و سازگار (25زوج) پرداخته است. ابزار پژوهش، پرسشنامه های EQ-i وENRICH و مشخصه های جمعیت شناختی بود. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از مدل های آمار توصیفی و آزمون های F،r، و توکی بر مبنای برنامه نرم افزاری SPSS-10 انجام شد.
یافته ها
نتایج پژوهش نشان داد که نمره هوش هیجانی و رضامندی زناشویی و هم چنین نمرات مولفه های سازنده آنها، بین همسران ناسازگار با سازگار تفاوت معنی داری داشت. در بررسی رابطه بین هوش هیجانی و رضامندی زناشویی نتایج نشان داد که تنها در همسران سازگار رابطه معنی دار وجود دارد و هم چنین این رابطه در زنان سازگار و شوهران سازگار نیز صادق بود.
استنتاج
بین عوامل و مولفه های هوش هیجانی و سازگاری (رضامندی) زناشویی و تفاوت سطوح برخوردرای از ظرفیت های آن، در همسران سازگار با ناسازگار رابطه وجود دارد بنابراین کفایت هوش هیجانی زوجین به عنوان سازه ای بنیادین و اثر گذار بر روند بهبود و تقویت روابط زناشویی رضامندانه به شمار می رود، به نظر می رسد بتوان از طریق تصریح نقش هوش هیجانی در بهسازی روابط بین فردی و زناشویی با هدف کمک به همسران ناسازگار اقدامی موثر انجام داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
78 تا 86
لینک کوتاه:
magiran.com/p395537 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!