کیست غیر انگلی غول آسای طحال: یک گزارش موردی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
کیست های طحالی به طور کلی موارد غیرمعمولی در جراحی های عمومی می باشند. در این میان کیست های اولیه و غیرانگلی طحال نیز جزو بیماری های نادر می باشند که تا کنون تعداد 1000 مورد از این کیست ها در منابع گزارش شده اند. این کیست ها غالبا اپیتلیالی هستند و در مواردی نیز اندازه ای بسیار بزرگ می یابند.
معرفی بیمار: موردی که گزارش می گردد، پسر بچه ایست 10 ساله که با شکایت غیرمعمول احساس سنگینی و بزرگی سمت چپ شکم و غیرقرینگی آن مراجعه نموده بود، که در بررسی های سونوگرافیک و CT-Scan، توده ای با ماهیت کیستیک (Simple Cyst) و قطری حدود 20cm گزارش گردید که باعث رانده شدهن احشای مجاور از جمله کلیه چپ به خلف شده بود. این بیمار پس از بررسی از نظر کیست هیداتید، کاندید اسپلتکتومی شده و پس از جراحی باز شکم با حال مناسبی ترخیص گردید. نتیجه بررسی نمونه پاتولوژی وی تایید کننده Epithelial Cyst بود.
نتیجه گیری
کیست های اپیتلیالی در طحال ممکن است به طور اتفاقی کشف شوند. یا به دنبال بزرگی بیش از حد و بروز عوارضی همچون هموراژی و پارگی بروز نمایند و یا همانند بیمار ما با شکایتی غیرمعمول مراجعه نمایند. باید توجه داشت که کیست های طحال با قطر بیش از 5cm را باید با مداخله جراحی درمان نمود که در صورت بزرگی بیش از حد به دلیل تخریب قسمت هایی از بافت طحال و نیز احتمال خونریزی زیاد نمی توان به صورت پارشیال اقدام به برداشت کیست و طحال نمود. در این موارد برداشت کامل طحال راه حل مناسب درمانی برای بیمار می باشد
زبان:
فارسی
در صفحه:
74
لینک کوتاه:
magiran.com/p402015 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!