بررسی احتمال افزایش ریسک سکته مغزی در وابستگان به تریاک

پیام:
چکیده:
مقدمه
سکته مغزی سومین علت مرگ و میر می باشد و با وجود بالابودن شیوع کلی این بیماری، میزان بروز آن در تمامی نقاط جهان یکسان نمی باشد و به عوامل مختلفی وابسته است. تریاک، صرف نظر از ایجاد وابستگی که خود یک مشکل عمده اجتماعی، فردی و فرهنگی است، می تواند اثرات مختلفی روی فیزیولوژی بدن، سیستم ایمنی و انعقادی از جمله فیبرینوژن پلاسما داشته باشد و بالقوه ممکن است بر میزان ابتلا به سکته مغزی تاثیرگذار باشد. برای بررسی رابطه وابستگی به تریاک با ابتلا به سکته مغزی این مطالعه به صورت مورد – شاهدی در طی سال های 83-1382 در بیمارستان شفای کرمان انجام شد.
روش
در این مطالعه 105 بیمار مبتلا به سکته مغزی در گروه مورد و همین تعداد از بخش اورولوژی به عنوان گروه شاهد مورد بررسی قرار گرفتند. داده های به دست آمده از بیمار، طی شرح حال، معاینه فیزیکی و اقدامات تشخیصی، در پرسش نامه های خاص ثبت شد و سپس با استفاده از آزمون مجذورکای محاسبات آماری انجام شد. در هر گروه 55 زن و 50 مرد انتخاب شدند.
یافته ها
در گروه مورد 31 نفر (5/29%) و در گروه شاهد 11 نفر (5/10%) وابسته به تریاک بودند که اختلاف آنها معنی دار بود (P<0.001). از آنجایی که احتمال اثر هم زمانی مصرف سیگار و تریاک بر این مقدار وجود داشت، رابطه مصرف سیگار با سکته مغزی نیز محاسبه گردید (P<0.0001). بر این اساس هر دو عامل با ابتلا به سکته مغزی رابطه معنی داری داشتند، لذا برای جداسازی اثرات مستقل این دو عامل خطر آنالیز لجستیک رگرسیون انجام شد که باز هم نشان دهنده رابطه معنی دار مستقل هر کدام از این دو عامل بود. Odds Ratio محاسبه شده برای وابستگی به سیگار 207/2 (P<0.012) و برای وابستگی به تریاک 36/2 (P<0.040) بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
203 تا 208
لینک کوتاه:
magiran.com/p407725 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!