خصوصیات بالینی و آزمایشگاهی مبتلایان به اختلال تحمل گلوکز (IGT) در بزرگسالان منطقه 13 شرق تهران

پیام:
چکیده:
مقدمه
افراد دچار اختلال تحمل گلوکز (IGT) خطر بالای پیدایش دیابت نوع 2 را در آینده دارند. همچنین IGT به عنوان عامل خطرزای بیماری های غیر واگیر شناخته شده و در افراد دچار IGT خطر بروز عوارض قلبی- عروقی افزایش می یابد. هدف از انجام این طرح شناختن خصوصیات مبتلایان به IGT در شرق تهران و ارتباط آن با سایر متغیرها و عوامل خطرزای بیماری های غیرواگیر بود.
مواد و روش ها
این مطالعه به صورت مطالعه توصیفی- تحلیلی و مقطعی انجام شد. از 9204 شرکت کننده در مطالعه مرحله اول قند و لیپید تهران 960 نفر مبتلا به اختلال تحمل گلوکز بودند. از این افراد حداقل 8 هفته بعد آزمون تحمل گلوکز خوراکی نوبت دوم به عمل آمد که 331 نفر همچنان دچار IGT بودند. تشخیص دیابت و IGT بر اساس معیارهای سازمان جهانی بهداشت گذاشته شد. در این افراد شاخص های آنتروپومتریک و فشار خون به روش استاندارد اندازه گیری شد. تعیین غلظت گلوکز و لیپیدهای سرم پس از 12 ساعت ناشتایی انجام شد. نمایه توده بدن برابر یا بیشتر ازkg/m2 30 چاقی و نمایه توده بدن بین 29.9-25 اضافه وزن در نظر گرفته شد. نسبت دور کمر به باسن بیتشر از 0.8 در زنان و بیشتر از 0.95 در مردان به عنوان چاقی تنهای تعریف شد. فشار خون سیستولی 140 میلیمتر جیوه و دیاستولی 90 میلیمتر جیوه یا بیشتر و یا مصرف داروهای ضد فشار خون به عنوان پرفشاری خون تعریف شدند. عوامل خطرزای بیماری های قلبی- عروقی در افراد دچار IGT با وزن طبیعی، اضافه وزن و چاقی مقایسه و برای بیان نتایج مقایسه از آزمونهای آماری تی مستقل و آنوا استفاده شد.
یافته ها
در مجموع 331 فرد دچار IGT بررسی شدند که 232 نفر (70%) زن و 99 نفر (30%) مرد بودند. نمایه توده بدن در 43% موارد بیشتر یا مساوی 30 بود. نسبت دور کمر به دور باسن در 83.7% موارد غیر طبیعی بود. مقادیر کلسترول تام در 32% موارد بیشتر از 240 میلیگرم در دسیلیتر، LDL-C در 28.1% موارد بیشتر از 130 و در 24.8% بیشتر از 160 میلیگرم در دسیلیتر بود. HDL-C در 32.9% موارد کمتر از 35 میلیگرم در دسیلیتر و تریگلیسرید در 43.2% موارد بیشتر از 200 میلیگرم در دسیلیتر بود. بررسی پارامترهای اندازه گیری شده بر حسب BMI نشان داد که میانگین کلسترول و تری گلیسرید در افراد چاق بیشتر از بقیه است (0.042>p و 0.001>p). میانگین HDL-C در افراد چاق کمتر از بقیه بود (0.014>p).
نتیجه گیری
افراد دچار IGT به دلیل دارا بودن عوامل خطرزای متعدد قلبی- عروقی نظیر چاقی، پرفشاری خون و هیپرلیپیدمی در خطر بالای حوادث قلبی- عروقی قرار دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
309 تا 316
لینک کوتاه:
magiran.com/p408622 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!