مقایسه رژیم کموتراپی تاکسول - کربوپلاتینوم با رژیم سیس پلاتین - سیکلوفسفامید در سرطان اپی تلیال تخمدان بعد از جراحی اپتیمال

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
دستیابی به یک رژیم درمانی مناسب در سرطان اپی تلیال تخمدان به منظور بهبود بقای عمر، یکی از اهداف مهم در انکولوژی زنان محسوب می شود. هر چند قدم اول درمان در سرطانهای تخمدان جراحی اپتیمال می باشد، بسیاری از بیماران نیاز به کموتراپی دارند. با توجه به تغییر رژیم درمانی از(CP) cisplatin+cyclophosphamide به taxol+carboplatin (CT) و نتایج درمانی قابل توجه و هزینه کم رژیم قبلی،این مطالعه به منظور مقایسه این دو رژیم درمانی انجام شده است.
روش بررسی
این مطالعه به صورت Historical cohort روی 70 بیمار مبتلا به سرطان اپی تلیال تخمدان مراجعه کننده به بیمارستان ولیعصر بین سال های 1383-1376 که پس از عمل جراحی کامل، تحت کموتراپی قرار گرفته اند، انجام شده است.
یافته ها
درگروه CP، عوارض گوارشی و مخاطی به طور معنی داری نسبت به گروه TC پایین تر بود. همچنین درگروه TC رابطه معنی داری بین کاهش CA125 و مدت زمان فروکش بیماری (remission) وجود نداشت اما در گروه CP با منفی شدن CA125 در زیر سه سیکل کموتراپی مدت زمانی که بیمار در remission بسر می برد طولانی تر شده بود (P=0.02). مدت زمان عاری از تومور در گروه CP طولانی تر بود (P<0.05). بقای کلی در دو گروه تفاوت معنی داری نداشت.
نتیجه گیری
با توجه به مزایا و نیز مقرون به صرفه بودن رژیم کموتراپی سیس پلاتین، سیکلوفسفامید به نظر می رسد استفاده از این رژیم در بیماران با جراحی اپتیمال می تواند با رژیم تاکسول، کربوپلاتین برابری کند. بررسی این موضوع به صورت وسیع تر توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
38
لینک کوتاه:
magiran.com/p409194 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!