بررسی تغییرات هیستو مورفولوژیک حاصل از نیتریک اکساید (NO) در تخمدان رت

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
با توجه به اینکه NO یکی از مهمترین سیگنال های مولکولی تنظیمی در دستگاه تناسلی است. تغییرات هیستو مورفولوژیک حاصل از آن در تخمدان موش سفید مورد بررسی قرار گرفته است.
روش ها
40 عدد موش صحرایی پس از مشاهده پلاک واژینال که به عنوان روز صفر حاملگی در نظر گرفته شد، در 5 گروه 8 تایی تقسیم شدند. گروه اول، گروه کنترل بدون دریافت هیچگونه دارو در نظر گرفته شد. گروه دوم، گروه (sham) که فقط مورد تزریق نرمال سالین به مقدار 2 میلی لیتر در کیلوگرم داخل صفاقی قرار گرفت. گروه سوم مقدار 200 میلی گرم در کیلوگرم داخل صفاقی ال- آرژینین دریافت نمود. گروه چهارم 20 میلی گرم در کیلوگرم داخل صفاقی از مهار کننده نیتریک اکساید سینتاز L-NAME و گروه پنجم داروهای دریافتی گروه های سوم و چهارم (ال- آرژینین +L-NAME) را یکجا و بطور هم زمان دریافت نمودند. تزریق داروها در سه نوبت و در روزهای سوم، چهارم و پنجم حاملگی انجام گرفت. روز هیجدهم بارداری موشها با دی اتیل اتر بیهوش و سپس قطع نخاع گردیدند، پس از لاپاراتومی، تخمدانها در فرمالین 10 درصد فیکس شدند. پس از پاساژ بافتی و رنگ آمیزی عمومی (H+E) و اختصاصی (PAS) تغییرات بوجود آمده با میکروسکوپ نوری بررسی قرار گرفته و عکس های لازم تهیه گردیدند.
یافته ها
کاهش رشد و وزن تام موشها و نیز کاهش در وزن و حجم تخمدان و تعداد جسم زرد در گروه دریافت کننده L-Arginine مشاهده گردید. تغییرات بافتی بصورت از هم گسیختگی و دژنراسیون در بیشتر قسمت های تخمدان نسبت به گروه های دیگر نیز از نکات قابل توجه بود.
نتیجه گیری
از مطالعه حاضر چنین بر می آید که NO اثرات بازدارندگی رشد سلولی داشته و قادر به ایجاد اختلال در عملکرد تخمدان در حین حاملگی است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
43
لینک کوتاه:
magiran.com/p411919 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!