ایا انجام آندوسکوپی تشخیصی در کلیه موارد بلغ مواد سوزاننده در کودکان ضروری است

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بلع مواد سوزاننده می تواند موجب سوختگی شدید دستگاه گوارش و در نتیجه، عوارض مهمی مثل تنگی مری، شود. معمولا انجام آندوسکوپی تشخیصی در کودکان در کلیه موارد بلع ماده سوزاننده توصیه می شود. این مطالعه تعیین نقش پیش بینی کننده علایم بالینی و نوع و میزان ماده بلع شده در تخمین شدت ضایعات مری و معده و بالاخره تعیین عوارض و تبیین اندیکاسیون هایی برای آندوسکوپی است.
روش بررسی
72 کودک، پس از بلع اتفاقی ماده سوزاننده، بررسی و براساس علایم اولیه به دو گروه تقسیم شدند و نوع و میزان ماده بلع شده، یافته های آندوسکوپی و نتایج و عوارض به شکل آینده نگر مورد ارزیابی و آنالیز قرار گرفتند.
یافته ها
36 بیمار هیچ گونه علامت بالینی نداشتند (گروه (B و 36 بیمار دیگر با یک یا چند علامت اولیه)استفراغ، هماتمز، آبریزش از دهان و زجر تنفسی(و یا سوختگی اوروفارنکس مراجعه کرده بودند)گروه (A. در گروه A، مواد قویتر و بیشتری نسبت به گروه B بلع شده بود. میزان ماده بلع شده در گروه B، 23 مورد بلع < 20cc و 13 مورد بلع 20cc 3 بوده و در گروه A، تنها یک مورد بلع < 20cc و 35 مورد بلع 20cc 3 داشتیم. نسبت به افرادی که میزان بیشتر از 20cc بلع کرده بودند در گروه A نسبت به گروه B، 2.7 برابر بود (35 نفر در برابر 13 نفر) و در گروه A، بین میزان ماده خورد شده و درجه سوختگی pvalue=0.036 و در گروه B، pvalue=0.492 به دست آمد. آسیب شدید دستگاه گوارش در 32 مورد (77.8%) دیده شد که از بین آنها، 17 مورد (47.2%) دچار عارضه شدند؛ در فاز حاد، 3 مورد پرفوراسیون مشاهده شد)که در یک مورد پرفوراسیون مری توام با پرفوراسیون معده بود) و در فاز دیررس، 17 مورد تنگی که 16 مورد تنگی مری (از جمله یک مورد همراه با تنگی مدخل معده و یک مورد همراه با فیستول مری به پلور) و یک مورد انسداد خروجی معده وجود داشت. هر سه مورد پرفوراسیون حاد به تنگی منتهی شدند. در گروه B، هیچ موردی از سوختگی شدید (درجه II به بالا) دیده نشد و عارضه ای رخ نداد. بین نوع و میزان ماده و علایم اولیه با سوختگی CI و عوارض ارتباط وجود داشت (p<0.05).
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد آندوسکوپی تشخیصی در کودکان بدون علامتی که به طور تصادفی مقدار کمی از یک ماده ضعیف را خورده اند، ضروری نیست.
زبان:
فارسی
در صفحه:
219
لینک کوتاه:
magiran.com/p413643 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!