بررسی الگوی مصرف وانکومایسین در بخش عفونی بیمارستان امام خمینی تهران

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مطالعات الگوی مصرف DUE روشی جهت تعیین، تعریف و بهبود کیفیت کاربرد داروها بوده که به بررسی مراحل تجویز، نسخه پیچی، تحویل و مصرف داروها می پردازد. این روش بخصوص در مورد داروهای با پنجره درمانی باریک، داروهای گران قیمت و دارای مورد استفاده خاص ارزش پیدا می کند. هم اکنون وانکومایسین تنها انتخاب مناسب جهت عفونت با استافیلو کوکها و انتروکوکهای مقاوم به متی سیلین می باشد و مصرف گسترده و غیر ضروری آن می تواند باعث افزایش روند مقاومت به این داروی ارزشمند باشد. هدف از انجام این مطالعه ارزیابی مصرف وانکومایسین است.
روش بررسی
این مطالعه از نوع مقطعی توصیفی بوده که در یک دوره شش ماهه (نیمه دوم سال 1383) در بخش عفونی بیمارستان امام خمینی انجام گرفته است. برای انجام این DUE از پروتکل های درمانی CDC و ASHP استفاده گردید. تمام بیماران بستری در بخش عفونی که در این مدت داروی وانکومایسن دریافت می نمودند وارد مطالعه گردیدند.
یافته ها
از مجموع 565 بیمار مورد مطالعه، 39 بیمار (حدود (%7 داروی وانکومایسین دریافت می نمودند. تنها در 28% بیماران الگوی مصرف وانکومایسین با پروتکل CDC و در 35% با پروتکل ASHP منطبق بود.
نتیجه گیری
بیشتر موارد مصرف داروی ونکومایسن بصورت تجربی (Empirical) بوده و این امر می تواند ناشی از روتین شدن مصرف دارو و عدم اطمینان به نتایج آنتی بیوگرام باشد. بنابراین بنظر می رسد برنامه های جامع جهت هدفمند کردن مصرف دارو در تمام مراکز درمانی اجرا و اعمال گردد تا از شیوع و بروز مقاومت جلوگیری شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
64
لینک کوتاه:
magiran.com/p416381 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!