فراوانی هیپوپاراتیروئیدیسم در بیماران تالاسمی ماژور بیش از 10 سال

پیام:
چکیده:
هدف
تالاسمی یک کم خونی همولتیک ناشی از هموگلوبینوپاتی ها می باشد که در کشور ما بخصوص در استان خوزستان شایع است. و عوارض غدد درون ریز آن از جمله هیپوپاراتیروئیدی، بدلیل رسوب آهن در بافت پاراتیروئید در دهه دوم شایع می باشد. با تشخیص و درمان زودرس هیپوکلسمی و هیپوپاراتیروئید این بیماران میتوان از عوارضی نظیر تشنج یا پاراستزی جلوگیری کرد. هدف از این مطالعه بررسی بروز هیپوپاراتیروئیدی در بیماران تالاسمی بعد از دهه اول زندگی بود.
روش مطالعه
در این مطالعه توصیفی- مقطعی کلیه بیماران تالاسمیک بیمارستان شفای اهواز که سن بیش از 10 سال داشتند مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات از طریق پرسشنامه تهیه و معاینه بالینی از نظر وجود نشانه های تروسو، شوستوک و اسپاسم کارپوپدال انجام و سطح سرمی کلسیم، فسفر آلکالن فسفاتاز، هورمون پاراتیروئید، پروتئین تام، آلبومین و فریتین اندازه گیری شد.
یافته ها
از 96 بیمار مورد بررسی 26 بیمار (27.1%) هیپوپاراتیروئید بودند. تمام بیماران هیپوپاراتیروئید، کلسیم پائین، فسفر بالای حد طبیعی هر سن متناسب با سن، PTH پائین و آلکالن فسفاتاز طبیعی یا پائین داشتند. از 26 بیمار هیپوپاراتیروئید 46% دارای علامت گزگز و مورمور، 38.4% دارای علامت شوستوک، 30.7% دارای علامت تروسو و 11.5% دارای علامت اسپاسم کارپوپدال بودند. 30.8% بیماران هیچکدام از علائم بالینی هیپوپاراتیروئیدی را نداشتند. میانگین سطح سرمی فریتین در بیماران هیپوپاراتیروئید بطور معنی داری بیش از بیماران غیر هیپوپاراتیروئید بود (0.002=p). هرچند هیپوپاراتیروئیدی در جنس مذکر شایعتر و بروز زودتری نسبت به جنس مونث نشان داد ولی این اختلاف از لحاظ آماری معنی دار نبود. پانزده سال بعد از تشخیص تالاسمی ماژور، فراوانی هیپوپاراتیروئیدی افزایش چشمگیر پیدا کرده بود (0.04=p).
نتیجه گیری
توصیه می شود بدون توجه به علائم بالینی، سطح PTH در تمام بیماران تالاسمی بالای پانزده سال به صورت هر 6 ماه یا سالیانه اندازه گیری شود و برای جلوگیری از تجمع بیش از حد آهن دسفرال بصورت منظم تجویز شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
157
لینک کوتاه:
magiran.com/p427805 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!