راه اندازی روش حساس تلفیقی کشت سلولی وICC-RT-PCR) RT-PCR) برای تشخیص آنترو ویرس ها از نمونه های تغلیظ شده فاضلاب شهر تهران

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
انتروویروس ها از جمله پاتوژن های مهم انسانی خانواده پیکورناویریده هستند که بر اساس بیماری زایی به گروه های پولیوویروس، کوکساکی A و B، اکوویروس و انتروویروس های جدید طبقه بندی شده اند. این ویروس ها پس از تکثیر در دستگاه گوارش یا تنفسی و ورود به سیستم گردش خون می توانند عفونت سیستمیک را ایجاد کنند. هدف از این پژوهش ارزیابی مستقیم نمونه های فاضلاب تغلیظ شده با استفاده از روش تلفیقی کشت سلولی و RT-PCR جهت بررسی انتروویروس ها در فاضلاب شهر تهران می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی 63 نمونه تهیه شده از 6 سیستم تصفیه فاضلاب شهر تهران پس از تغلیظ با روش Two-Phase مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس تمامی نمونه ها به کشت های سلولی حساس RD و Hep-2 تلقیح و پس از 24 ساعت گرمخانه گذاری در حرارت 36 درجه با استفاده از پرایمرهای Pan E.V و سپس با استفاده از پرایمرهای Pan P.V و پرایمرهای اختصاصی Sabin بر روی نمونه های کشت سلولی تست RT-PCR انجام شد.
یافته ها
از 63 نمونه مورد بررسی، از 4 نمونه)فراوانی (%65.07 انتروویروس جداسازی گردید. در انتها نیز با انجام تست RT-PCR اختصاصی، فراوانی ویروس پولیو %9.52 تشخیص داده شد.
نتیجه گیری
حساسیت روش ICC-RT-PCR برای تشخیص انتروویروس ها کمتر از 0.01 TCID50 ارزیابی گردید. این مساله می تواند نشان دهنده قابل قبول بودن و حساسیت قابل توجه این روش برای تشخیص انتروویروس های موجود در نمونه های فاضلاب باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
35
لینک کوتاه:
magiran.com/p429717 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!