بررسی شیوع عفونت های ویروسی HIV، هپاتیت B و هپاتیت C در اهداکنندگان بار اول، با سابقه و مستمر سازمان انتقال خون همدان در سال 1383

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
نگرانی در مورد سلامت خون های اهدا شده همیشه وجود داشته است. ایدز، هپاتیت B و هپاتیت C مهمترین عفونت های ویروسی منتقله از راه خون می باشند. اهدا کنندگان بار اول معمولا با انگیزه های متفاوتی جهت اهدای خون مراجعه می کنند که بعضی از این انگیزه ها باعث پنهان کردن فاکتورهای خطر در هنگام مصاحبه قبل از اهدا و در نتیجه به خطر افتادن سلامت ذخایر خونی می شود. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان شیوع عفونت های ویروسی منتقله از طریق خون در اهدا کنندگان بار اول، با سابقه و مستمر سازمان انتقال خون همدان در سال 1383 طراحی و انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه بصورت توصیفی – مقطعی، بر روی 18306 اهدا کننده خون، مراجعه کننده به سازمان انتقال خون همدان انجام شد. خون های اهدا شده در سازمان انتقال خون پس از اهدا، از نظر گروه های خونی، RH، هپاتیت B، هپاتیت C، HIV و سیفیلیس بررسی می شوند. هپاتیت B، هپاتیت C و HIV، با تست ELISA و جهت بررسی تکمیلی به ترتیب با تست های N.T، RIBA و Western Blot سنجیده می شوند. اطلاعات مربوط به سن، جنس، تاهل و ابتلا یا عدم ابتلا به بیماری های HIV، هپاتیت B و هپاتیت C، در مورد افراد تحت مطالعه استخراج و در پرسشنامه های از پیش طراحی شده ثبت گردید. اطلاعات ثبت شده استخراج شده و با نرم افزار آماری SPSS ویرایش دهم مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.
یافته ها
از 18306 اهدا کننده خون، 16330 نفر (89.2 درصد) مرد و 1976 نفر (10.8درصد) زن بودند. از این تعداد 11290 نفر (61.7 درصد) متاهل و 7016 نفر (38.3 درصد) مجرد بودند. از 18306 اهدا کننده خون، یک نفر HIV مثبت (مبتلا به ایدز) بود که آقای 20 ساله، متاهل و اهدا کننده بار اول بود. توزیع فراوانی موارد مثبت هپاتیت B و C به ترتیب 141 مورد (0.8 درصد) و 78 مورد (0.4 درصد) بود. همچنین میزان موارد مثبت هپاتیت B در اهدا کنندگان بار اول و با سابقه به ترتیب 7 برابر و 4 برابر اهدا کنندگان مستمر بود و شیوع هپاتیت C در اهدا کنندگان بار اول و با سابقه، 1.7 برابر اهدا کنندگان مستمر بود.
نتیجه گیری
این بررسی نشان داد که میزان شیوع عفونت های ویروسی منتقله از طریق خون در اهدا کنندگان بار اول و با سابقه بیشتر از اهدا کنندگان مستمر می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
55
لینک کوتاه:
magiran.com/p429729 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!