تاثیر سولفات منیزیم بر شدت درد ناشی از تزریق پروپوفول در بیماران با اعمال جراحی انتخابی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
درد حین تزریق پروپوفول از عوارض شایعی است که منجر به ناراحتی بیمار می شود. روش های متعددی جهت کاهش این درد بکار رفته که نتایج متفاوتی داشته اند. هدف از این مطالعه بررسی اثر سولفات منیزیم بر شدت درد ناشی از تزریق پروپوفول است.
روش بررسی
در یک کارآزمایی بالینی دوسوکور، 100 بیمار 50-20 ساله با کلاس ASA، کلاس II و I که کاندید اعمال جراحی الکتیو بودند، در سال 1384 و در بیمارستان شریعتی، بطور تصادفی در دو گروه 50 نفری قرار گرفتند. در هر دو گروه از هر دو دست بیمار وریدی شماره 20 گرفته شد. در گروه اول: به طور همزمان سولفات منیزیم 10% از یک دست و نرمال سالین هم حجم آن از دست دیگر به عنوان پیش دارو و در گروه دوم: سولفات منیزیم 10% از یک دست و لیدوکائین 1% از دست مقابل در عرض 30 ثانیه تزریق شد. حجم تمام داروها 2ml بود. بعد از 30 ثانیه 2ml پروپوفول 1% به طور همزمان از پشت هر دو دست تزریق می گردید شدت درد براساس Verbal Analogue Scale از بیمار سوال و ثبت می شد.
یافته ها
نتایج در گروه اول متوسط درد در دست با پیش داروی منیزیم 1.46±1.07 و در دست با نرمال سالین 4.56±2.15 بود (p=0.001). در گروه دوم متوسط درد در دست با سولفات منیزیم 0.82±1.34 و در دست با لیدوکائین 0.78±1.07 بود (p=0.86).
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که پیش درمانی با سولفات منیزیم داخل وریدی تفاوت معنی داری با لیدوکائین در کاهش درد حاصل از تزریق وریدی پروپوفول ندارد ولی هر دو دارو نسبت به نرمال سالین تاثیر بیشتری دارند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
30
لینک کوتاه:
magiran.com/p431548 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!