مقایسه اثر تداخلات اکلوزالی و مشکلات روان شناختی در بیماران دارای علائم TMD و افراد سالم مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اهواز

چکیده:
مقدمه
TMD بیماری است که در اثر وجود ناهماهنگی های اکلوزالی و مشکلات روان شناختی ایجاد می گردد. با توجه به این که در مطالعات گذشته نتایج متناقضی در مورد میزان اثر تداخلات اکلوزالی و مشکلات روان شناختی در بروز TMD وجود داشت، بر آن شدیم تا اثر گذارترین اتیولوژی این بیماری را بشناسیم.
هدف
هدف از این مطالعه مقایسه اثر تداخلات اکلوزالی و مشکلات روان شناختی، در ایجاد علایم TMD، بین دو گروه از افراد دارای علایم TMD و گروه فاقد علایم می باشد.
روش بررسی
37 بیمار با علایم TMD و 37 نفر بیمار فاقد TMD انتخاب شدند. بیماران در هر دو گروه از لحاظ جنس و سن یکسان بودند و دارای اکلوژن کامل دندانی بودند افراد مطالعه ابتدا توسط آزمون اضطراب و افسردگی از نظر روانشناختی مورد بررسی قرار گرفتند و سپس از نظر وجود تداخلات اکلوزالی در موقعیت های سنتریک، کارگر، غیرکارگر و پیشگیرایی مورد معاینه کلینیکی قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج حاصله نشان داد که بین تداخلات اکلوزالی در گروه مورد و شاهد اختلاف معنی داری وجود نداشت (p=0.27) ولی بین میزان اختلالات روان شناختی در گروه مورد و شاهد اختلاف معنی داری دیده شد (p=0.02).
نتیجه گیری
نتایج این تحقیق نشان داد که تداخلات اکلوزالی فقط به عنوان کوفاکتور می توانند در ایجاد TMD نقش داشته باشند چرا که در جمعیت عمومی تداخلات اکلوزالی از شیوع نسبتا بالایی بر خود دارند اما فقط درصد کمی از افراد دارای علایم TMD می باشند. به نظر می رسد فاکتورهای روحی- روانی نقش مهمی در ایجاد مشکلات مفصل گیجگاهی فکی دارند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
78
لینک کوتاه:
magiran.com/p432314 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!