تاثیر عصاره پوست قرمز پسته بر بروز علائم سندرم ترک مرفین در موش های صحرائی نر وابسته به مرفین

چکیده:
سابقه و هدف
گیاه پسته جز گیاهان خوراکی است که در طب سنتی خواص متعددی برای آن شناخته شده است. بخش های مختلف این گیاه در درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد. هدف از این مطالعه با توجه به مشاهدات تجربی اولیه اثر عصاره پوست این گیاه در کاهش علایم سندرم ترک مرفین در موش های صحرایی نر می باشد.
مواد و روش ها
مطالعه بصورت تجربی بر روی 171 سرموش صحرایی نر بالغ از نژاد NMARI انجام شد. حیوانات در سه دسته جهت تزریق حاد عصاره، گاواژ حاد عصاره و گاواژ مزمن عصاره تقیسم شدند. به منظور ایجاد وابستگی به مرفین در حیوانات، مرفین در غلظت های مناسب بمدت 14 روز به آب آشامیدنی آنها افزوده گردید. غلظت های 0.1، 0.2 و 0.3 میلی گرم در میلی لیتر و هر کدام برای 48 ساعت و غلظت 0.4 میلی گرم در میلی لیتر برای بقیه روزها استفاده گردید. در روز پانزدهم نالوکسان بمیزان 2 mg/kg/sc به موش ها تزریق گشته و علایم سندرم ترک بررسی شد.
یافته ها
مطالعه فوق نشان داد که عصاره آبکی پوست پسته بصورت تزریقی آن سبب کاهش علایم سندرم ترک مرفین می گردد. بطوری که weight loss در دوزهای 50mg/kg و 100mg/kg دارای اختلاف معنی داری با گروه سالین داشت P<0.05) و p<0.000). Head Shake در تمامی دوزها به جز دوز 50mg/kg اختلاف معنی داری با گروه سالین داشت (در دوز 12.5mg/kg با (p<0.01) و در بقیه دوزها با Wet dog shake.(p<0.05) به جز در دوزهای 50mg/kg و 6 اختلاف معنی داری در بقیه دوزها با گروه سالین داشت (در دوز (p<0.01)12.5mg/kg. در دوز (p<0.01)400mg/kg و در بقیه دوزها با (p<0.05). در بخش گاواژ عصاره به صورت حاد عصاره فقط توانست سبب کاهش معنی داری در میزان از دست دادن وزن بین گروه های 100mg/kg و 50 با گروه سالین گردد. (در دوز (p<0.01)50mg/kg و در دوز (p<0.006)100mg/kg. گاواژ مزمن عصاره در هیچ کدام از دوزها سبب کاهش معنی داری در علایم سندرم ترک مرفین نگردید.
بحث و نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که عصاره پوست پسته بصورت تزریقی می تواند سبب کاهش بعضی از علایم سندرم ترک مرفین گردد. اما از آنجایی که در این مطالعه ازعصاره کامل پوست پسته استفاده شد هاست مشخص نیست که کدام جز آن موثر بوده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
14
لینک کوتاه:
magiran.com/p433154 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!