بروسلوز: یافته های بالینی، آزمایشگاهی و درمان آن در کودکان بستری در مرکز طبی کودکان تهران

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
بروسلوز بیماری مشترک انسان و حیوان و از جمله بیماری های اندمیک ایران است. هدف از این مطالعه تعیین علایم بالینی، یافته های آزمایشگاهی و نحوه درمان کودکان مبتلا به بروسلوزیس بستری در مرکز طبی کودکان از سال 1367 تا 1380 بود.
مواد و روش ها
در یک مطالعه متکی بر داده های موجود اطلاعات مورد نظر از پرونده 44 بیمار که طی سالهای 1367-80 در مرکز طبی کودکان با تشخیص بروسلوز بستری شده بودند استخراج و تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
از کل 44 بیمار مورد مطالعه %65.9 مذکر بودند. سابقه مصرف لبنیات غیر پاستوریزه در %65.9 موارد دیده شد. سابقه خانوادگی بروسلوز در %20.4 بیماران وجود داشت. یافته های بالینی شایع بیماران شامل آرترالژی (%79.5)، تب (%77.4) بی اشتهایی (%61.4) و تعریق (%52.3)، اسپلنومگالی، هپاتومگالی و لنفادنوپاتی %13.6)، %34.1، (%43.2 بود. در بررسی آزمایشگاهی آنمی (%56.8)، لوکوپنی (%31.8)، ترومبوسیتوپنی (%9.1) در بیماران دیده شد نتیجه تست رایت در %97.7 بیماران مثبت بود. کشت خون و کشت مغز استخوان به ترتیب در %30 و %50 موارد درخواستی مثبت بود. رژیم درمانی مورد استفاده در اکثر بیماران (%68.1) کوتریموکسازول باضافه ریفامپین یا جنتامایسین بود و در 6 مورد (%13.6) عود مشاهده شد.
نتیجه گیری و توصیه ها: با توجه به شیوع سنی بیماران و یافته های بدست آمده توصیه می شود که در کودکان بالای دو سال با تب و درد مفاصل حتی در صورت منفی بودن سابقه مصرف لبنیات غیر پاستوریزه باید به فکر بیماری بروسلوز باشیم.
زبان:
فارسی
در صفحه:
2
لینک کوتاه:
magiran.com/p433238 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!