آیا تجویزآنتی بیوتیک بعد از عمل جراحی آپاندیسیت حاد سوپراتیو ضرورت دارد

چکیده:
هدف
آپاندیسیت حاد یکی از شایعترین بیماری های حاد جراحی است. درمان اصلی آپاندیسیت حاد، عمل جراحی می باشد ولی اقدامات قبل و بعد از عمل جراحی نیز در آپاندیسیت حاد نقش مهمی در درمان دارند. مصرف آنتی بیوتیک در آپاندیسیت حاد بصورت پروفیلاکسی و در موارد پریتونیت و گانگرن آپاندیس ضروری و ثابت شده است ولی نقش مصرف آنتی بیوتیک در 24 ساعت اول بعد از آپاندکتومی در آپاندیسیت سوپراتیوهنوز به اثبات نرسیده است، که در این مطالعه تلاش می گردد این مورد بررسی گردد.
روش بررسی
این مطالعه بصورت آینده نگر بصورت آزمون بالینی و تصادفی بمدت 3 سال از 1379 لغایت 1382 در سه بیمارستان آموزشی اهواز روی موارد آپاندیسیت حاد سوپراتیو انجام شده است. 200 نفر به دو گروه مساوی تقسیم شدند و در گروه1 آنتی بیوتیک پروفیلاکسی، سفازولین و مترونیدازول گرفتند علاوه بر آنتی بیوتیک پروفیلاکسی بمدت 24 ساعت بعد از عمل سفازولین و مترونیدازول گرفتند و گروه 2 فقط آنتی بیوتیک پروفیلاکسی، سفازولین و مترونیدازول گرفتند سپس از نظر عفونت زخم، آبسه شکمی و لگنی، مدت زمان بستری و گسستگی زخم بمدت دوماه پیگیری شدند.
یافته ها
سن میانگین در هر دو گروه به حدود 18.5 سال (15 سال) بود که 56 درصد مرد و 44 درصد زن بودند در گروه 1 که آنتی بیوتیک بمدت 24 ساعت بعد از عمل ادامه یافت 4 درصد عفونت زخم و 6 درصد تب بعد از عمل و مدت بستری بطور متوسط 2.6 روز (دامنه 7-2 روز) و در گروه 2 با دریافت آنتی بیوتیک پروفیلاکسی، عفونت زخم (4 درصد) و تب بعد از عمل 8 درصد و مدت بستری بطور متوسط 2.8 روز (دامنه 7-2 روز) داشتند که اختلاف معنی داری در بین گروه ها دیده شد و هیچ موردی از آبسه شکمی و لگنی و گسستگی زخم در دو گروه دیده نشد.
نتیجه گیری
عمل جراحی زودرس بهترین درمان آپاندیسیت حاد می باشد. در این مطالعه با توجه به شیوع زخم، تب بعد از عمل و مدت بستری که در هر دو گروه تقریبا مشابه بود و از نظر آماری تفاوت معنی داری نداشت (p=0.007) می توان نتیجه گرفت که ادامه تجویز آنتی بیوتیک بعد از عمل در آپاندیسیت حاد سوپراتیو تاثیری در کاهش عوارض عفونی و مدت بستری ندارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
675
لینک کوتاه:
magiran.com/p433705 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!