تاثیر پخش موسیقی مورد علاقه بیمار بر میزان درد پس از عمل سزارین

پیام:
چکیده:
مقدمه
نظر به اهمیت دوره نقاهت بعد از عمل جراحی و احتمال وجود تجربیات ناخوشایند و دردناک بیماران و با توجه به اثرات شناخته شده موسیقی بر درمان درد، این مطالعه با هدف تعیین اثر موسیقی دلخواه بر کنترل درد در واحد مراقبت های پس از بیهوشی (PACU) بعد از عمل جراحی سزارین انجام گردید.
روش کار
در این مطالعه به طریق کارآزمایی بالینی یک سوکور، 80 بیمار کاندید عمل سزارین مراجعه کننده به بیمارستان امیرالمومنین تهران به روش مستمر وارد مطالعه شدند و به روش تصادفی به دو گروه مورد و شاهد تقسیم شدند. در گروه مورد، موسیقی دلخواه از راه گوشی یک بار مصرف پخش شد اما از گوشی های گروه شاهد هیچ موسیقی پخش نگردید. میزان درد، فشار خون، تعداد ضربان قلب و اشباع اکسیژن خون شریانی در زمان های ورود به 60, 30, PACU و 90 دقیقه پس از آن ارزیابی گردید. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افراز SPSS و جداول توزیع فراوانی پردازش شد.
نتایج
میانگین سن افراد مورد مطالعه در دو گروه مورد و شاهد یکسان بود. تفاوت معنی داری در میزان درد بین دو گروه در زمان ورود به PACU و 30 دقیقه بعد از آن دیده نشد. میانگین شماره درد در 60 دقیقه بعد از ورود در گروه مورد 1.6±1.3 و در گروه شاهد 3±1.8 بود که تفاوت معنی دار بود (P کمتر از (0.05. میانگین شماره درد در 90 دقیقه بعد از ورود به PACU در گروه مورد بطور معنی داری کمتر از گروه شاهد بود (1.2±1.1 در مقابل P, 3±1.2 کمتر از 0.05). طول مدت اقامت در PACU در گروه مورد بطور معنی داری کمتر از گروه شاهد بود (P=0.001).
بحث و نتیجه گیری
در این مطالعه دیده شد که میزان درد در گروه مورد در زمان های 60 و 90 دقیقه پس از ورود به PACU بطور معنی داری کمتر از گروه شاهد است که حاکی از تاثیر پخش موسیقی دلخواه بر کاهش میزان درد بعد از عمل می باشد. تشابه میزان درد در زمان های ورود و 30 دقیقه در دو گروه بیان کننده نیاز به زمان برای تاثیر موسیقی دلخواه بر درد است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
41
لینک کوتاه:
magiran.com/p436663 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!