میزان عود در افراد وابسته به اپیویید تحت درمان نگهدارنده با نالترکسون مراجعه کننده به مرکز درمانی- بازتوانی بهزیستی کرمانشاه

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
امروزه اعتیاد به صورت معضل بهداشتی، روانی و اجتماعی در آمده است و در همه طبقات به کاهش عملکرد شغلی، تحصیلی و انواع اعمال ضداجتماعی منجر می شود. راه های متفاوتی برای درمان اعتیاد تجربه شده است. نخستین گام سم زدایی است، اما اگر بیمار پس ازآن وارد چرخه درمان نگهدارنده نشود، موفقیت چندانی در درمان نخواهد داشت و با عود بالایی همراه خواهد بود. نالترکسون آنتاگونیست خوراکی اپیوییدی است که باعث کاهش میل به مصرف آن ها می شود و از 6 سال قبل درمرکز درمانی– بازتوانی بهزیستی کرمانشاه برای درمان نگهدارنده معتادان به کار می رود. دراین مطالعه میزان عود در معتادان تحت درمان با نالترکسون از فروردین 1381 تا پایان شهریور 1382 همراه با ویژگی های جمعیت شناختی آن ها مورد تحقیق قرار گرفته است. منظور از عود استفاده مجدد و منظم از مواد مخدر پس از یک دوره سم زدایی است.
مواد و روش ها
این مطالعه به روش توصیفی از نوع پی گیری روی 150 معتاد خودمعرف انجام شد. افراد مورد مطالعه پس از سم زدایی به مدت 6 ماه نالترکسون مصرف کردند و هر ماه باآزمایش اپیوم به روش T.L.C کنترل شدند. پس از آن تا یک سال آزمایش اپیوم به صورت سه ماهه انجام گرفت. اطلاعات جمعیت شناختی نیزبا 13 سوال همراه با وضعیت سوء مصرف مواد اخذ و ثبت شد.
یافته ها
عود در حین 6 ماه درمان 56.7، عود در فاصله یک سال پس از درمان 4.7 و موفقیت درمان بیماران 38.7 درصد بود. گروه سنی 18-25 سال بیشترین عود را داشتند. از لحاظ تحصیلات و شغل، مقطع دیپلم و لیسانس و کارمندان بالاترین موفقیت را داشتند و از نظر نوع ماده ی مصرفی، روش مصرف و دفعات مصرف، بیشترین موفقیت به ترتیب مربوط به ماده هرویین، روش انفیه و تعداد مصرف 3-2 بار در روز بود. درمان در افرادی که درآمد ماهیانه 100-70 هزار تومان و سابقه خانوادگی اعتیاد منفی داشتند، موفق تر بود.
بحث: در پی گیری ترک اعتیاد با نالترکسون، کسانی که طی 9 ماه دچار عود نشوند، احتمال بیشتری برای ترک طولانی تر دارند. ترک در افرادی که تحت انضباط شغلی و اجتماعی موکدتری قرار دارند، با موفقیت بیشتری همراه است و با سطح اقتصادی و میزان تحصیلات بالاتر ارتباط مستقیم دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
332
لینک کوتاه:
magiran.com/p439117 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!