اثر عصاره آبی گیاه کلپوره بر حرکات معده رت در شرایط پایه و تحریک عصب واگ

پیام:
چکیده:
هدف
هدف این تحقیق بررسی اثر دوز های مختلف عصاره آبی کلپوره بر حرکات معده رت در شرایط پایه و تحریک عصب واگ است.
مواد و روش کار
این مطالعه به صورت تجربی بر دو گروه رت از نژاد ویستار به تعداد 12 سر (گروه کنترل و تجربی) و با وزنg) 250 - 200) صورت گرفت. حیوانات پس از بیهوشی با تیوپنتال سدیم (mg/kg, ip 50)، تراکئوستومی، لاپاراتومی و گاسترودئودنوستومی شدند. عصاره آبی کلپوره به روش خیسانده، تهیه و دوزهایmg/kg 80 و40، 20 (در حجمml 1) آن مورد استفاده قرار گرفت. در گروه کنترل به جای عصاره آبی کلپوره از نرمال سالین در حجم مشابه استفاده شد. برای سنجش حرکات معده از ترانسدیوسر فشار استفاده شده و اثر هر دوز عصاره آبی کلپوره، از جهت فرکانس انقباضات و فشار داخل معده در شرایط پایه و تحریک عصب واگ مورد بررسی قرار گرفت. نتایج به صورت Mean±SD بیان و از آزمونهای چند متغیره و T-test استفاده شده و 05/0 p< معنی دار تلقی گردید.
نتایج
عصاره آبی کلپوره در گروه تجربی منجر به کاهش فرکانس انقباضات به طور معنی داری (05/0 p<)، در مقایسه با گروه کنترل در هر دو وضعیت آزمایشی شد، ولی فشار داخل معده تفاوت معنی داری با گروه کنترل نداشت. اثرات عصاره آبی کلپوره بر فرکانس انقباضات تنها درحالت پایه به صورت زمان- پاسخ بود ولی اثر آن بر فشار داخل معده در شرایط پایه در حضور دوز mg/kg 20 و در حالت تحریک عصب واگ در حضور دوز mg/kg 40 به صورت زمان- پاسخ بود. فشار داخل معده تنها در شرایط تحریک عصب واگ به صورت وابسته به دوز کاهش می یافت، ولی فرکانس انقباضات در هر دو حالت، مستقل از دوز بود.
نتیجه گیری
یافته های تحقیق حاضر نشان می دهد که عصاره آبی کلپوره در هر دو حالت پایه و تحریک عصب واگ، فرکانس انقباضات را به طورمعنی داری کاهش داده، ولی بر فشار داخل معده اثری ندارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
60
لینک کوتاه:
magiran.com/p439187 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!