اثرات سطوح متفاوت نسبت پروتئین به انرژی (P/E) جیره غذایی بر روی رشد و ترکیب بدن تاسماهی ایرانی (Acipenser persicus) پرورشی

پیام:
چکیده:
به منظور بهبود تغذیه و رشد تاسماهی ایرانی (A. persicus) آزمایشی جهت اندازه ‏ گیری نسبت مناسب پروتئین به انرژی (P/E) در جیره غذایی تاسماهی ایرانی زیر یکسال (وزن متوسط 136. 82± 0. 65 گرم) در قالب چهار تیمار (سه تکرار در هر تیمار) در حوضچه‏ های فایبرگلاس 500 لیتری در شرایط یکسان پرورشی (اکسیژن محلول، نور، شدت جریان آب و…) طراحی و انجام شد. از چهار جیره غذایی به نامهای H با سطح N, P/E=21. 33 با سطح L, P/E=20. 24 با سطح P/E=19. 22 و M با سطح P/E=18. 26 برحسب میلی گرم پروتئین در کیلوژول استفاده شد. ماهیان به مدت 130 روز و روزانه تا حد سیری تغذیه شدند. درجه حرارت آب بین 12. 82± 1. 48 درجه سانتیگراد و میزان اکسیژن محلول در طول دوره پرورش 9. 55± 0. 18 میلی گرم در لیتر در نوسان بود. در تمام تیمارها ماهیان به سرعت رشد نموده و استفاده مفیدی از جیره‏ ها داشتند. در این آزمایش مشخص شد که با کاهش سطوح پروتئین به انرژی، میزان رشد، SGR, FE, PER و GR افزایش می یابد. بعبارت دیگر رشد بالاتر در ارتباط با سطح پایین‏ تر P/E مشاهده گردید. میزان مصرف غذا و ضریب چاقی با میزان انرژی جیره رابطه مستقیم داشت (H> M> L> N) ، یعنی با افزایش انرژی و کاهش نسبت پروتئین به انرژی (P/E) مقادیر فوق ‏ الذکر دارای رابطه مثبت بودند و افزایش یافتند. مقادیر کارآیی غذا (FE) و میزان کارآیی پروتئین (PER) در ماهیانی که از جیره N (دارای کربوهیدرات بیشتر و درصد چربی کمتر) و L (دارای کربوهیدرات کمتر و درصد چربی بیشتر) تغذیه کرده بودند، برابر بود. می توان اذعان نمود که تاسماهی ایرانی می‏ تواند از چربی ها و کربوهیدراتها بعنوان یک منبع انرژی غیرپروتئینی استفاده کند. نتایج این مطالعه نشان داد که مقدار 40 درصد پروتئین و نسبت پروتئین به انرژی 18. 3 تا 19. 2 میلی گرم پروتئین در کیلو‏ ژول برای رشد و کارآیی موثر پروتئین در تاسماهی ایرانی مناسب و کافی است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
129
لینک کوتاه:
magiran.com/p443354 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!