مهار جمعیت کنه قرمز مرکبات Panonychus citri (McGregore)،Acari:Tetranychidae بدون کاربرد کنه کش های آلوده کننده محیط زیست

پیام:
چکیده:
با توجه به مصرف بی رویه انواع سموم و افزایش روز افزون بیماری های مهلکی چون انواع سرطان ها، چشم انداز مطلوبی را برای آینده شمال کشور نمی توان تصور کرد. هر ساله مقادیر بسیار زیادی از انواع کنه کش ها در باغهای مرکبات شمال مصرف می شود. بنابراین در این تحقیق به منظور استفاده از روش های مدیریت تلفیقی آفات (IPM)، میزان مصرف و غلظت های مختلف روغن معدنی و محاسبه 50LC و 90LC برای کنترل کنه قرمز مرکبات که یکی از آفات اصلی و مهم مرکبات در این خطه است مورد مطالعه قرار گرفت. تیمارهای تهیه شده به دو روش مختلف به کار برده شدند که شامل روش غوطه وری اسلاید (Slide dip method) و استفاده از سمپاش پشتی است. ارزیابی های آزمایشگاهی در روش غوطه وری اسلاید مبین حساسیت بسیار زیاد کنه قرمز مرکبات نسبت به روغن های معدنی است، به طوری که غلظت های خیلی کم روغن معدنی سبب مرگ و میر بسیار زیاد کنه مزبور شد(90% <). در روش استفاده از سمپاش پشتی، غلظت محاسبه شده برای50LC و 90LC به ترتیب شامل 44/0 درصد و 85/0 درصد روغن معدنی در آب است. روغن معدنی بتنهایی با غلظت 85/0 درصد در آب به منظور کنترل کنه قرمز در باغهای مرکبات با روش رایج که استفاده از سموم آفت کش است و با شاهد (آب) مقایسه شد.نتایج حاصل طی دو سال متوالی نشان داد که تیمار مربوط به روغن معدنی سبب کاهش جمعیت آفت می شود و اختلاف معنی داری بین تعداد آفت زنده باقیمانده در دو تیمار (روغن معدنی و سموم رایج) وجود ندارد.با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش می توان محلول 85/0 درصد روغن معدنی را برای کنترل کنه قرمز مرکبات در باغهای مرکبات شمال کشور به باغداران توصیه و مصرف انواع کنه کش های رایج را قطع کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
83 تا 88
لینک کوتاه:
magiran.com/p447405 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!