ارزیابی اهمیت ایستگاه های پایش کیفی رودخانه ها با استفاده از آنالیز مولفه های اصلی و آنالیز فاکتور، مطالعه موردی: رودخانه کارون

پیام:
چکیده:
ارزیابی شبکه پایش موجود در رودخانه ها و تعیین ایستگاه های پایش اصلی و فرعی گامی مهم در بهبود کارآیی و بهنگامسازی شبکه های پایش میباشد. در این مطالعه با استفاده از تکنیکهای آنالیز مؤلفه های اصلی و آنالیز فاکتور، ایستگاه های پایش کیفی آب بخشی از رودخانه کارون ارزیابی شد. برای این منظور از بین ایستگاه های موجود، هشت ایستگاه انتخاب و با استفاده از داده های کیفی اندازهگیری شده در این ایستگاه ها از سال 1380 تا 1382، ایستگاه های اصلی و فرعی تعیین شدند. در نهایت با استفاده از تحلیل همبستگی، اعتبار نتایج به دست آمده از این دو روش مورد تایید قرار گرفت. بر اساس نتایج این تحقیق، میتوان یک ایستگاه (بند میزان) را از مجموع هشت ایستگاه مورد مطالعه به عنوان ایستگاه فرعی مشخص کرد. همچنین مطالعهای مشابه جهت تعیین متغیرهای کیفی اصلی از فرعی در این ایستگاه ها انجام گرفت که نتایج به دست آمده از فاکتور KMO، امکان استفاده از دو روش فوق جهت انجام این کار را تایید نکرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
60
لینک کوتاه:
magiran.com/p448240 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!