بررسی اپیدمیولوژیک خود آزاری در دانش آموزان دبیرستانهای پسرانه شهر تبریز و عوامل موثر بر آن

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
برآورد دقیقی از شیوع خود آزاری در نوجوانان وجود ندارد. هدف از مطالعه حاضر تعیین شیوع خود آزاری و برخی عوامل مرتبط با آن در دانش آموزان دوم دبیرستانهای پسرانه شهر تبریز می باشد.
روش بررسی
1772 نفر از میان دانش آموزان دوم دبیرستانهای پسرانه شهر تبریز بطور تصادفی انتخاب شدند. یک پرسشنامه به منظور کسب اطلاعات در مورد مشخصات دموگرافیک، تجربه خود آزاری، رفتار مصرف سیگار، رفتار خطر پذیر و اعتماد به نفس تکمیل گردید. ارتباط عوامل مختلف با خودآزاری در دانش آموزان با استفاده از مدل رگرسیون لوجستیک بررسی گردید.
یافته ها
از میان 1772 دانش آموز 76 نفر (3/4%، حدود اطمینان 95%: 3/5-4/3) خود آزاری را تجربه کرده بودند. هشت نفر(5/10%) حکاکی روی پوست، 4نفر(3/5%) سوزاندن، 9نفر (8/11%) داغ زدن، 27نفر(5/35%) بریدن، 7نفر (2/9%) خالکوبی، 5نفر (6/6%) کندن پوست و 17نفر (4/22%) از آنها کوبیدن سر به دیوار را ذکر کردند. نتایج نشان داد که تجربه مصرف الکل (52/1OR=)، داشتن دوستان نزدیک سیگاری(54/2OR=) و بودن در مراحل پیشرفته مصرف سیگار (86/1OR=) با خودآزاری دردانش آموزان ارتباط معنی داری دارد.
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که شیوع خودآزاری در مقایسه با کشور های دیگر کمتر است و عواملی مانند سن دانش آموزان، وضعیت مصرف سیگار و مصرف الکل با خود آزاری ارتباط دارد. برای برنامه ریزی اقدامات پیشگیری مطالعات بیشتر و با نمونه های متفاوت نیاز است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
119
لینک کوتاه:
magiran.com/p448524 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!