وبلاگ، تعاملی دو فضایی شده

پیام:
چکیده:

عصر کنونی را می‌توان عصر تغییرات نامید. به نظر می رسد این نام می تواند یکی از بهترین نام‌ها برای آن باشد؛ تغییراتی که از فناوری شروع شده و به تغییر در تمامی عرصه‌های زندگی انسانی کشیده شده است.
مهم‌ترین تغییر این عصر، ظهور «فضای مجازی» است.  انسان‌ها در عصر حاضر در «فضایی دو جهانی شده» (عاملی: 1383) زندگی می‌کنند؛ فضایی که هر چه پیشتر می‌رویم چهره‌های جدیدتری از خود را به ما می‌نمایاند.
در این میان، عرصه تعاملات روزمره انسان‌ها  دستخوش تغییرات بسیاری شده است. دکتر عاملی نیز می‌گوید: «مهم ترین تغییری که در فضای دو جهانی شده به وجود آورده تغییر در روابط انسانی است.» (عاملی55،1383) میزان تغییرات به حدی است که می‌توان از تغییر در تقسیم‌بندی‌های رایج تعاملات انسانی سخن گفت؛ تغییری که به دلیل «دو فضایی شدن» سبب نمودهای قابل بررسی در رفتارهای انسان‌ها شده است.
اما نکته در این است که«در فراسوی این ساختار فناورانه انسان‌هایی با خصوصیات بسیار متفاوت و تنوع فرهنگی گسترده‌تر قرار دارند و بدیهی است که این سوال امروز قابل طرح باشد که این جوامع بشری و دست‌کم قسمت اعظم از افراد بشری٬ چگونه برخوردی با تحولاتی که در آگاهی‌ها، نگرش‌ها، روابط، ارزش‌ها و فعالیت‌های آنان روی خواهد داد، خواهند داشت.» (دبیگی،115:1379)
سوالی که در این مقاله در پی یافتن پاسخی برای آن هستیم٬ این است که چرا تعاملات وبلاگی در ایران از فضای مجازی به فضای واقعی کشیده می‌شود. من سعی می‌کنم پس از تعریف انواع تعاملات در فضای واقعی و مجازی و ارایه تقسیم‌بندی برای تعاملات دو فضایی شده در بخش مفاهیم اصلی و سپس ارایه نظریات مک لوهان و مر لو پونتی در بخش نظریه‌ها در بخش سوم خواهم کوشید تا به سوال این مقاله پاسخ دهم و در پایان نیز از مباحث ارایه شده نتیجه‌گیری کنم.

زبان:
فارسی
در صفحه:
60
لینک کوتاه:
magiran.com/p453463 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!