مقایسه سه روش آماده کردن سرویکس و القاء زایمان با میزوپروستول واژینال، کشش با سوند فولی و ترکیب دو روش

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
در موارد نیاز به ختم بارداری و آماده نبودن سرویکس برای القای زایمان، یافتن روشی مناسب برای مناسب نمودن آن یکی از مسایل بسیار مورد توجه در مامایی می باشد. هدف از انجام این مطالعه مقایسه تاثیر میزوپروستول واژینال و کشش بر روی گردن رحم با سوند فولی و ترکیب این دو روش با یکدیگر در مواردی است که سرویکس برای القای زایمان مناسب نیست.
روش بررسی
مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی تصادفی در بیمارستان شهید اکبرآبادی و در فاصله زمانی فروردین تا اسفند 1383 انجام گرفت. 300 زن باردار با سن بارداری 28 هفته و بیشتر و دارای اندیکاسیون ختم بارداری، امتیاز بیشاپ کمتر یا مساوی 5، دارای بارداری تک قلویی وارد مطالعه شده و به سه گروه تقسیم شدند. برای 100 نفر گروه اول، میزوپروستول واژینال با دوز mg25 هر 3 ساعت و حداکثر تا 6 دوز تجویز شد. در 100 نفر گروه دوم، سوند فولی شماره 16 و پرشده با ml30 مایع از طریق سرویکس عبور داده شد و با کشش در بالای مجرای داخلی سرویکس قرار گرفت. در 100 نفر گروه سوم نیز هر دو روش توام انجام شد. سپس طول مدت شروع روش القاء تا زایمان، طول مرحله فعال زایمان، زمان القاء تا شروع مرحله فعال، میزان سزارین و آپگار نوزادان در سه گروه با یکدیگر مقایسه شد. داده های حاصل با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و تست های c2، آنالیز واریانس یک طرفه و کروسکال والیس مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. 05/0p< معنی دار در نظر گرفته شد.
نتایج
بیماران سه گروه از نظر سن، سن بارداری، تعداد بارداری های قبلی و امتیاز بیشاپ اولیه اختلاف معنی داری نداشتند. فاصله شروع القاء تا زایمان در گروه میزوپروستول به طور معنی داری کمتر از دو گروه دیگر بود (3±5/10 ساعت در گروه میزوپروستول، 4/2±3/12 ساعت در گروه کشش و 5/2±7/11 ساعت در گروه ترکیبی، 001/0p<)، فاصله شروع مرحله فعال تا زایمان نیز در گروه میزوپروستول کمتر از گروه سوند فولی بود (001/0p<) و طول مرحله فعال در گروه میزوپروستول 9/1±5/5 ساعت، در گروه فولی 6/1±6/6 ساعت و در گروه ترکیبی 5/1±1/6 ساعت بوده است. از نظر طول زمان القاء تا شروع مرحله فعال، آپگار نوزادان، دفع مکونیوم توسط جنین و نیز میزان سزارین بین سه گروه اختلاف معنی داری وجود نداشت.
نتیجه گیری
میزوپروستول و سوند فولی روش های خوبی برای القاء زایمان و آماده کردن سرویکس هستند ولی ترکیب نمودن آنها بر میزان تاثیر آنها نمی افزاید و به نظر می رسد تاثیر سینرژیک بر یکدیگر نداشته باشند. بنابراین در موارد نیاز به ختم بارداری و آماده نبودن سرویکس برای زایمان توام کردن این روش ها توصیه نمی شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
149
لینک کوتاه:
magiran.com/p455444 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!