اثر متوتروکسات و میزوپروستول (پروستاگلاندین E1) در سقط های سه ماهه اول بارداری

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سقط القایی خاتمه دادن به بارداری با روش های دارویی یا جراحی با اندیکاسیون های جنینی یا مادری موجه قبل از دستیابی جنین به قابلیت ادامه حیات گفته می شود. با توجه به عوارض عدیده سقط به روش جراحی از جمله عوارض بیهوشی، لزوم بستری در بیمارستان، خطر سوراخ شدگی رحم و دیگر عوارض حاد و مزمن برای بیمار، ضرورت استفاده از روش های دارویی جهت ختم بارداری احساس می شود. لذا هدف از این مطالعه بررسی اثر بخشی متوتروکسات و پروستاگلاندین E1 (میزوپروستول) در ختم بارداری های سه ماهه اول بارداری می باشد.
روش بررسی
مطالعه حاضر مطالعه ای توصیفی است. در این مطالعه 100 زن باردار که در سه ماهه اول بارداری به دلایل جنینی یا مادری در فاصله زمانی 85-1383 برای ختم بارداری به بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مراجعه کردند، مورد مطالعه قرار گرفتند. اطلاعات به طور مستقیم با پرسش از بیمار و مشاهده نتایج در چند مرحله انجام شد. بیماران مراجعه کننده در اولین مراجعه mg50 به ازای هر متر مربع از سطح بدن متوتروکسات به صورت تزریق عضلانی دریافت نمودند، پس از 72 ساعت شیاف واژینال میزوپروستول (mgr800) و در صورت عدم تاثیر دوز اول، دوز دوم میزوپروستول بعد از 24 ساعت از دوز اول تجویز شد. 7 روز بعد از سقط به منظور تعیین بقایای محصولات بارداری در رحم، سونوگرافی انجام شد. اطلاعات حاصل با استفاده از آمار توصیفی و جداول توزیع فراوانی با استفاده از نرم افزار آماری SPSS پردازش و 05/0p£ به عنوان سطح معنی داری در نظر گرفته شد.
نتایج
از میان 100 خانم شرکت کننده در این مطالعه 81 نفر (81%) سقط دارویی موفقیت آمیز داشتند. از این میان 60 نفر (1/74%) با دوز اول میزوپروستول سقط کامل داشتند. 40 نفر (9/25%) به دنبال دوز اول میزوپروستول سقط نکردند و دوز دوم را دریافت نمودند که 21 نفر از میان آنها سقط کامل داشتند و برای 19 خانم کورتاژ انجام شد. در این مطالعه میزان شکست در افراد با سقط فراموش شده بیشتر بود (05/0p<). مدت زمان لازم برای تخلیه رحم نیز در اینگونه بارداری ها با این روش دارویی بیشتر بود (001/0p<). هیچگونه عارضه جانبی مهمی در درمان با متوتروکسات و میزوپروستول ملاحظه نشد.
نتیجه گیری
ختم بارداری به روش دارویی در بارداری های سه ماهه اول با استفاده از متوتروکسات و میزوپروستول روشی بی خطر، مطمئن و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
155
لینک کوتاه:
magiran.com/p455445 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!