شیوع کلسترول بالا و ارتباط آن با کم کاری تیروئید در بیماران میانسال و مسن

پیام:
چکیده:
مقدمه
کم کاری های تیروئید از بیماری های شایع غددی است و هر دو شکل کم کاری شدید و کم کاری خفیف اثرات متعدد و گوناگونی بر ارگانهای بدن دارند. کم کاری تیروئید می تواند موجب هیپرلیپیدمی و به ویژه هیپرکلسترولمی و پرفشاری خون دیاستولیک و ایجاد و پیشرفت آرتریواسکلروز و افزایش خطر انفارکتوس قلبی و افزایش خطر مرگ و میر قلبی- عروقی گردد و از طرفی هیپرکلسترولمی ناشی از کم کاری های تیروئید با لوتیروکسین قابل درمان است و درمان از پیشرفت عوارض بیماری جلوگیری می نماید. هدف از این مطالعه بررسی شیوع کم کاری تیروئید در افراد با هیپرکلسترولمی در شهر مشهد می باشد.
روش کار
این پژوهش توصیفی در سال 1381 در سطح شهر مشهد انجام شد، 97 محله جمعیتی مورد مطالعه قرار گرفت. 2222 نفر که با رضایت و داوطلبانه در پژوهش شرکت نمودند، پس از 14- 12 ساعت ناشتا بودن، یک نمونه خون گرفته شد و در 2215 نمونه کلسترول کامل سرم با روش آنزیمی اندازه گیری گردید. پس از تعیین غلظت کلسترول، در 89 نمونه افراد با میلی گرم در دسی لیتر310 ≥ کلسترول کامل و 82 نمونه افراد با میلی گرم در دسی لیتر 309-261: کلسترول کامل غلظتFT4[1] و TSH [2] پلاسما با روش های رادیو ایمنو اسی اندازه گیری گردید. مشخصات فردی، نتایج آزما یشات در پرسشنامه جمع آوری و سپس به وسیله آمار توصیفی و جداول توزیع فراوانی و آزمونهای کای دو تی پردازش شد.
نتایج
یافته ها نشان داد که 9/4% مردان و 18/4% زنان مورد مطالعه میلی گرم در دسی لیتر 310≥ کلسترول کامل داشته و 87/11% مردان و 2/15% زنان میلی گرم در دسی لیتر 309-261کلسترول: دارند و در 2/42% از مردها و 9/42% از زنهامیلی گرم در دسی لیتر 260-200کلسترول کامل می باشد و در مجموع 4/59% مردان و 63% زنان با سن بالاتر از 40 سال غلظت کلسترول تام بالاتر ازمیلی گرم در دسی لیتر200 دارند که به عنوان غلظت کلسترول کامل ایده آل مطرح می باشد. از 89 نفر افراد بامیلی گرم در دسی لیتر310 ≥ کلسترول کامل که برای آنها FT4 وTSH سرم اندازه گیری شد، 5/13% (12 نفر) مبتلا به کم کاری تیروئید می باشند. در مجموع از 12 نفر افراد دچار هیپوتیروئیدیسم 75% (9 نفر) را زنان و 25% (3 نفر) را مردان تشکیل می دهند یعنی نسبت ابتلا 1/3 = مرد/ زن می باشد.
نتیجه گیری
همان طور که این نتایج نشان می دهد درصد نسبتا بالایی از زنان و مردان مورد مطالعه در جمعیت شهر مشهد دچار هیپرکلسترولمی هستند و شیوع کم کاری تیروئید در جمعیت دچار هیپرکلسترولمی به ویژه در میلی گرم در دسی لیتر310 ≥ کلسترول کامل نسبتا بالاست (5/13%). نسبت ابتلا زنان از مردان بالاتر است (1/3) اما به نظر می رسد که سن ابتلا در زنان در شهر مشهد پائین تر از سن افراد مبتلا در مطالعات دیگر است. به نظر می رسد حداقل در زنان مبتلا هیپرکلسترولمی در جمعیت شهر مشهد پیدا کردن افراد مبتلا برای یافتن افراد مبتلا به کم کاری های تیروئید و معالجه آنان توجیه پذیر باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
161 تا 170
لینک کوتاه:
magiran.com/p457167 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!