تاثیر مقادیر مختلف روی، مس و سلنیوم بر روی بیان ژن آنزیم تلومراز در رده سلولی سرطان پستان T47D

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
تلومراز DNA پلی مراز وابسته به RNA است که توالی های تلومری را سنتز می کند و در اغلب موارد اساس مولکولی تکثیر نامحدود می باشد. ژن تلومراز در اغلب سلول های سرطانی بیان می شود ولی در سلول های طبیعی بیان نمی شود. در رشد و تحول تومورهای پستان ترکیبی از عوامل داخلی و خارجی نقش دارند که از جمله این عوامل خارجی می توان به عناصر کمیاب روی، مس و سلنیم اشاره کرد. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر مقادیر مختلف روی، مس و سلنیوم بر روی بیان ژن آنزیم تلومراز در رده سلولی سرطان پستان T47D بود.
روش ها
تیمار عناصر روی، مس و سلنیوم-ال-متیونین در محیط کشت سلول سرطانی پستانT47D با مقادیر مختلف و زمان های متفاوت انجام شد. فعالیت نسبی آنزیم تلومراز به روش TRAP Assay بدست آمد.
یافته ها
نتایج حاصل از کشت سلول های سرطانی پستان T47D تیمار شده با سولفات روی در مقایسه با سلول های کنترل چنین بیان شد که در مقدار 1/0 میلی مول در ساعت 6 افزایش 2/5 برابری فعالیت آنزیم تلومراز داشت، اما در مقدار5/0 میلی مول در ساعت 6 و24 و مقدار 1/0 میلی مول در ساعت 24 فعالیت آنزیم تلومراز، به ترتیب کاهش 76/0 و 12/0 و 39/0 برابری در مقایسه با کنترل داشتند. در گروه هایی دیگری که مقادیرمتفاوتی سولفات مس در زمان های قبلی دریافت کردند، فقط در حالتی که سولفات مس 10 میکرو مول در مدت زمان 6 ساعت به سلول اضافه شد، فعالیت آنزیم تلومراز 67/3 برابر در مقایسه با کنترل، افزایش نشان داد. اما تیمار سلول ها با سلنیوم-ال-متیونین در زمان های 24 و 48 ساعت و مقادیر 10 و 30 میکرو مول تیمار شدند، فعالیت نسبی تلومراز در تمام موارد در مقایسه با کنترل، به ترتیب 93/0، 60/0، 76/0 و 12/0 کاهش داد.
نتیجهگیری
بر اساس نتایج بدست آمده احتمالا می توان پینشهاد کرد که دریافت در حد مقدار فارموکولوژیک عناصر کمیاب روی و سلنیم باعث کاهش فعالیت آنزیم تلومراز و احتمالا می تواند به عنوان هدف درمانی در سلول های سرطانی مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
31
لینک کوتاه:
magiran.com/p457893 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!